Nieuwsch en ander Nieuwsch 26 augustus 2016

Nieuwsch en ander Nieuwsch 26 augustus 2016

sinds 19 december 2003

 

Inhoud

 

–    DOSSIER EVENEMENTEN

o     Start Vuelta in Utrecht is weer een stap dichterbij

o     Stad bulkt in weekeinde van festivals

–    DOSSIER BOMENLEED, GROEN, NATUUR
o     Administratieve chaos m.b.t. bomen kappen

o     Natuurgebied Kromme Rijn : pretpark

o     2008. Uit de oude doos: bomenkap

o     Onderhoud bomen in Utrecht

o     Meer bomen gekapt langs Oudegracht

–    DOSSIER ENERGIE EN WARMTE

o     ‘Grote energiebedrijven verliezen laatste jaren terrein’

o     Energiedeskundigen zetten spelregels voor de energietransitie op een rij

o     Eneco open dagen

–    DOSSIER VUILE LEEFLUCHT

o     Luchtkwaliteit interesseert de gemeenteraad van Utrecht geen moer

o     ‘Meer auto’s op singel, ondanks knijp’

o     Milieuzone om niets tegen luchtverontreiniging te hoeven doen

–    DOSSIER BURGERBEDROG

o     Machtsmisbruik

–    Weinig om burgerparticipatie gevraagd

–    Meer kinderen groeien op in bijstandsgezin

–    Veel hufters in Utrecht, weinig in Lopik

–    DOSSIER VOLKSVERTEGENWOORDIGING

o     Raad Utrecht denkt na over tijdelijke verhuizing

o     Agenda Commissie Mens en Samenleving – 8 september 2016

o     Agenda Commissie Stad en Ruimte – 1 september 2016

 

 

 

 

DOSSIER EVENEMENTEN

 

Met een SP-sportwethouder kan het niet meer stuk. De partij die normaal tegen is zal met zich uitzinnig bochten wringen zijn wethouder wel dekken.

Start Vuelta in Utrecht is weer een stap dichterbij

De Utrechtse lobbydelegatie heeft er vertrouwen in dat Utrecht de start van de Ronde van Spanje (Vuelta) binnen enkele jaren kan organiseren. Afgelopen weekend sprak de delegatie met de directie van de wielerwedstrijd.

Een veertienkoppige delegatie vanuit het Utrechtse bedrijfsleven onder leiding van Cor Jansen, de voorzitter van het BPU (Business Peloton Utrecht), sprak met de directie van de Vuelta. ,,En dat ging hartstikke goed”, aldus Jansen.

,,Wij lopen hier glunderend rond. Het gesprek verliep heel erg positief. We hebben een berg huiswerk meegekregen. En ik ga alleen maar huiswerk maken als dat zin heeft”, zegt Jansen veelbetekenend.

,,We gaan gezamenlijk de toekomst verkennen. Zij willen bijvoorbeeld weten hoe we het logistiek willen aanpakken. Wanneer gaat de wedstrijd terug naar Spanje? En hoe gaan we dat organiseren? Daar gaan we ons de komende tijd mee bezig houden.”

Als het aan het BPU ligt, krijgt Utrecht een tijdrit op vrijdag, een etappe op zaterdag en een start op zondag. ,,Grote rondes beginnen meestal op zaterdag. We hebben toestemming nodig van wielerbond UCI om op vrijdag te beginnen. Samen gaan we kijken hoe we dat kunnen regelen.”

Jansen zegt bovendien dat Utrecht profiteert van de ervaring die de stad vorig jaar tijdens de Tourstart heeft opgedaan. ,,Het maakt wel indruk op de mensen hier. De delegatie bestaat uit vertegenwoordigers uit de horeca- en hotelwereld en we hebben iemand van de Jaarbeurs. Alle deuren gaan hier voor ons open.”

Naast een gesprek met de directie van de Vuelta ging de delegatie ook op bezoek bij de twee Nederlandse wielerploegen die meerijden in de wedstrijd. ,,Bij Giant en Lotto-Jumbo zijn we met veel enthousiasme ontvangen. Zij zien een start in Utrecht zitten. Zij weten nog hoe mooi de Tourstart was.”

Maar wanneer, als alles goed gaat, komt de Spaanse wielerwedstrijd dan naar Utrecht? ,,We richten ons op de komende vijf jaar. Zelf zou ik 2019 mooi vinden, maar 2020 is natuurlijk ook mooi.”

Jansen wijst op een mooi rijtje dat dan kan ontstaan. ,,In 2010 de Giro, in 2015 de Tour en in 2020 de Vuelta. En misschien de Tour dan weer in 2025. Wie weet?” (

http://www.ad.nl/dossier-utrecht/start-vuelta-in-utrecht-is-weer-een-stap-dichterbij~a435352d/

Met het wegwerken van de 1 miljard+ aan schuld (dat drukt op de gemeentelijke belastingen, leges en andere tarieven) worden de Utrechters meer geholpen dan met het opjagen van die schuld alsook de hele dag Van Zanen op de tv en in de krant.

 

Stad bulkt in weekeinde van festivals

Utrecht wacht een zonovergoten weekeinde met een uitpuilende festivalagenda. De stad voegt zich daarmee naar een groeiende tendens: elkaar buiten ontmoeten voor een sociale belevenis.

(………….)

Evenementenstad

In 2007 sleepte Utrecht voor de eerste keer de titel Evenementenstad van Nederland in de wacht, en sindsdien is het aantal festivals en evenementen elk jaar verder toegenomen. Daarbij is er zeker de laatste jaren een duidelijke trend waarneembaar, zegt onderzoeker Philomeen Lelieveldt, verbonden aan de Universiteit Utrecht: bezoekers willen naar búiten. Men is steeds vaker op zoek naar een sociale belevenis in de openbare ruimte. Festivals, natuurlijk, faciliteren die behoefte.

Lelieveldt: ,,Die overigens niet per se Utrechts is. Hij speelt in het hele land, zo niet wereldwijd. Waaróm dat zo is, dat is momenteel een actuele onderzoeksvraag.”

Op de vraag waarom festivals zo enorm populair zijn, heeft Utrechter Ramiro Gomes Monteiro wel een antwoord. Hij is 30 jaar oud en noemt zichzelf een echte festivalveteraan. Jarenlang heeft hij grote en kleine festivals afgelopen in binnen- en buitenland, en nu is hij één van de organisatoren van het Bucketlist Festival, dat morgenavond wordt gehouden in de Metaal Kathedraal in De Meern.

,,Het festivalpubliek is overwegend tussen de 18 en 35 jaar oud. Dat is de generatie van de flexmens. Altijd druk en flexibel, maar dus ook onzeker. Dat brengt een hoop stress met zich mee. Je gaat naar een festival om te ontladen, om met elkaar even af te reizen naar een hedonistische wereld. Het heeft zeker te maken met de tijdgeest.”

Monteiro vindt overigens, dat Utrecht als festivalstad nog niet in de pas loopt met Amsterdam of Rotterdam, waar het begrip ‘festivallisering’ inmiddels een beladen begrip is geworden: de talrijke, grote festivals met hun vele decibellen zorgen hier ook voor de nodige overlast.

Meer nog dan in Utrecht, is daar de discussie beland bij de vraag of de grens niet allang is bereikt – zo niet overschreden.

Philomeen Lelieveldt was deze week één van de sprekers tijdens een discussieavond in TivoliVredenburg over de vraag welke rol cultuur speelt in een groeiende stad als Utrecht. Die is, daarover was iedereen het wel eens, bepaald niet onbelangrijk. Zeker ook niet in economische zin. Een bruisende culturele stad met theaters, musea, horeca en evenementen trekt bedrijven aan, die graag profiteren van gemiddeld hoger opgeleid personeel.
Ook festivals dragen aan deze ontwikkeling bij. Lelieveldt: ,,Utrecht is een stad die groeit. Studenten die hier komen, blijven er na hun studie vaak plakken. We constateren een tendens dat mensen elkaar steeds meer buiten willen ontmoeten, en die tendens speelt zeker in deze groep jongere Utrechters. Het aantal festivals zal zeker nog verder toenemen. We moeten wel oppassen waar en wanneer we al die festivals organiseren, om overlast te voorkomen.”
Zij vervolgt: ,,We moeten ook bedenken, dat niet elk festival dat buiten kan, ook maar meteen naar buiten móet. Bovendien: het kan ook regenen. Ook moeten we niet vergeten, dat de overheid grote bedragen heeft geïnvesteerd in allerlei binnenpodia, met de bedoeling natuurlijk die ook ten volle te benutten. Denk maar aan TivoliVredenburg.” (AD, 26 augustus 2016)

http://www.ad.nl/dossier-utrecht/stad-bulkt-in-weekeinde-van-festivals~a4590aad/

 
DOSSIER BOMENLEED, GROEN, NATUUR

Administratieve chaos m.b.t. bomen kappen

Stastokdreef, Parsifaldreef, Rubicondreef, Fideliodreef, La Traviatadreef te Utrecht, HZ_WABO-16-25695

Het kappen van 17 bomen en het herplanten van 32 bomen

(Gemeenteblad, Jaargang 2016 Nr. 116199. Gepubliceerd op 23 augustus 2016)

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-116199.html

Geen aanvraagstukken bijgevoegd. De Utrechter zal toch weer 1½ uur tijd in een tochtje van en naar het stadskantoor moeten maken om de boel op te halen. Idioot in 2016.

Omschrijving klopt niet: gekapte bomen kunnen niet herplant worden en er kunnen er zeker niet meer herplant worden dan er gekapt zijn.

De aanvraag is op 19 augustus ook al gepubliceerd. Nu opnieuw. Dit komt vaker voor. Lijkt te wijzen op administratieve chaos.

Nieuwe Zandpad (Einsteindreef) te Utrecht, HZ_WABO-16-25511

Het kappen van 16 bomen en het verplanten van 1 boom

(Gemeenteblad, Jaargang 2016 Nr. 116207. Gepubliceerd op 23 augustus 2016 09:00)

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-116207.html

Slechts 3 van de 5 bijlagen openbaar gemaakt. De Utrechter zal toch weer 1½ uur tijd in een tochtje van en naar het stadskantoor moeten maken om de rest op te halen. Idioot in 2016.

De aanvraag is op 19 augustus ook al gepubliceerd. Nu opnieuw. Dit komt vaker voor. Lijkt te wijzen op administratieve chaos.

Cheopsdreef Quito- en La Pazdreef te Utrecht, HZ_WABO-16-25700

Het kappen van 9 bomen en het herplanten van 7 bomen

(Gemeenteblad, Jaargang 2016 Nr. 116140. Gepubliceerd op 23 augustus 2016)

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-116140.html

Van de 9 bijlagen er maar 2 openbaar gemaakt. De Utrechter zal toch weer 1½ uur tijd in een tochtje van en naar het stadskantoor moeten maken om de rest op te halen. Idioot in 2016.

De aanvraag is op 19 augustus ook al gepubliceerd. Nu opnieuw. Dit komt vaker voor. Lijkt te wijzen op administratieve chaos.

Omschrijving klopt niet: gekapte bomen kunnen niet herplant worden.

De aanvraag is op 19 augustus ook al gepubliceerd. Nu opnieuw. Dit komt vaker voor. Lijkt te wijzen op administratieve chaos.

Ajaxdreef, Lotsydreef, Korfoedreef, Androsdreef te Utrecht, HZ_WABO-16-25777

Het kappen van 19 bomen en het herplanten van 30 bomen

(Gemeenteblad, Jaargang 2016 Nr. 116118. Gepubliceerd op 23 augustus 2016)

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-116118.html

Slechts 4 van de 19 bijlagen openbaar gemaakt. De Utrechter zal toch weer 1½ uur tijd in een tochtje van en naar het stadskantoor moeten maken om de rest op te halen. Idioot in 2016.

Omschrijving klopt niet: gekapte bomen kunnen niet herplant worden en er kunnen er zeker niet meer herplant worden dan er gekapt zijn.

Van Sijpesteijnkade 7-9 te Utrecht, HZ_WABO-16-25694

Het kappen van twee bomen

(Gemeenteblad, Jaargang 2016 Nr. 116123. Gepubliceerd op 23 augustus 2016)

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-116123.html

De aanvraag is op 19 augustus ook al gepubliceerd. Nu opnieuw. Dit komt vaker voor. Lijkt te wijzen op administratieve chaos.

Mandenmakerslaan 11 te De Meern, HZ_WABO-16-25850

Het kappen van vijf bomen

(Gemeenteblad, Jaargang 2016 Nr. 116108. Gepubliceerd op 23 augustus 2016)

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-116108.html

 

Natuurgebied Kromme Rijn: pretpark

  1. 48 vanaf 1 januari 2016

Watervergunning voor het gemotoriseerd varen met een elektrisch aangedreven vaartuig op de benedenloop van de Kromme Rijn tussen de Waterlinieweg in Utrecht en de stuw bij Werkhoven – Berkelstraat 142 Utrecht (code HDSR4448)

Het waterschap heeft een vergunning verleend voor het gemotoriseerd varen met een elektrisch aangedreven vaartuig op de benedenloop van de Kromme Rijn tussen de Waterlinieweg in Utrecht en de stuw bij Werkhoven. Op de locatie Berkelstraat 142 in de gemeente Utrecht.
(Waterschapsblad, Jaargang 2016 Nr. 6844. Gepubliceerd op 22 augustus 2016 09:)

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2016-6844.html

 

  1. 49 vanaf 1 januari 2016

Watervergunning voor het gemotoriseerd varen op de benedenloop van de Kromme Rijn tussen de Waterlinieweg in Utrecht en de stuw bij Werkhoven – Maliebaan 80BS           Utrecht (code HDSR4404)

Het waterschap heeft een vergunning verleend voor het gemotoriseerd varen op de benedenloop van de Kromme Rijn tussen de Waterlinieweg in Utrecht en de stuw bij Werkhoven. Op de locatie Maliebaan 80BS in de gemeente Utrecht.

(Waterschapsblad, Jaargang 2016 Nr. 6845. Gepubliceerd op 22 augustus 2016 09:22)

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2016-6845.html

 

  1. 50 vanaf 1 januari 2016

Watervergunning voor het gemotoriseerd varen met een elektrisch aangedreven vaartuig op de benedenloop van de Kromme Rijn tussen de Waterlinieweg in Utrecht en de stuw bij Werkhoven – Tolsteegsingel 4 Utrecht (code HDSR4413)

Het waterschap heeft een vergunning verleend voor het gemotoriseerd varen met een elektrisch aangedreven vaartuig op de benedenloop van de Kromme Rijn tussen de Waterlinieweg in Utrecht en de stuw bij Werkhoven. Op de locatie Tolsteegsingel 4 in de gemeente Utrecht.

(Waterschapsblad, Jaargang 2016 Nr. 6828. Gepubliceerd op 22 augustus 2016)

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2016-6828.html

  1. 51 vanaf 1 januari 2016

Watervergunning voor het gemotoriseerd varen met een elektrisch aangedreven vaartuig op de benedenloop van de Kromme Rijn tussen de Waterlinieweg in Utrecht en de stuw bij Werkhoven – Hertogenborch 7 Houten (code HDSR4539)

(Waterschapsblad, Jaargang 2016 Nr. 6885. Gepubliceerd op 25 augustus 2016)

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2016-6885.html

 

  1. Uit de oude doos: bomenkap

SCHRIFTELIJKE VRAGEN, met actueel commentaar in het rood

Vraag van dhr. J.A. Kleuver (ingekomen 14 augustus 2008 en antwoorden door het college verzonden op 16 september 2008)

Enige weken geleden werd bekend dat er voor de ontwikkeling in het stationsgebied zo’n 500 bomen – ongeveer 50 van alle bomen – moeten verdwijnen. D66 heeft daarop ambtelijke informatie ingewonnen die snel, hartelijk en deskundig werd geleverd. Overigens is ons bekend dat in het geval van 120 bomen getracht zal worden deze te verplaatsen en dat er wel bomen terugkomen voor de bomen die definitief sneuvelen.

D66 vindt het jammer maar begrijpelijk dat er bij zo’n project bomen sneuvelen, zoals de bomen in de Catharijnesingel. Als we daar water willen hebben kunnen de bomen niet blijven staan. Het aantal bomen dat daarnaast zal verdwijnen is evenwel verontrustend groot. Geef dan antwoord in grote lijnen, op stedebouwkundig nivo want op dat nivo worden al heel wat gevolgen voor de bomen bepaald. Van alle bomen in het stationsgebied is bekend welke soort het is, in welke conditie de boom verkeert en of de boom verplaatsbaar is. Wonderlijk genoeg is niet bekend welke bomen blijven staan en welke niet. Dat is van belang, want de ene boom is de andere niet. Daarom heeft D66 de volgende vragen aan het College:

  1. Hoe is het mogelijk dat er zo veel bekend is over de bomen die blijven en sneuvelen, zoals het exacte aantal dat gekapt moet worden, maar dat niet bekend is welke bomen precies sneuvelen?

In onze bomeninventarisatie hebben wij soorten, stamdoorsnedes, kroonprojectie. standplaats, conditie en verplantbaarheid van alle bomen in het Stationsgebied benoemd.

In grote lijnen is bekend welke bomen worden gerooid dan wel verplaatst als gevolg van de
planontwikkelingen
.

De bomen visie geeft aan dat we de concrete beslissing een boom te rooien of verplaatsen, pas nemen aan de hand van een concreet bouwplan. Soms (bijvoorbeeld langs de Catharijnesingel of op het Westplein) kunnen door een verbetering van het wegenprofiel meer bomen blijven staan dan wij nu voorzien. Dat verdient dus nu, bij het stedenbouwkundig plan i.v.m. het opengraven, de aandacht! Wij hebben in de concept bomen visie wil/en aangeven om welk maximaal aantal bomen het gaat. Het is geen rooi/ijst.

  1. Is het College bereid om D66 inzicht te geven in welke bomen blijven en welke bomen sneuvelen?

Ja, maar dit kan pas als per bouwplan duidelijk is welke bomen moeten worden gekapt. Op dat moment publiceren wij de beoogde velaanvragen. Dat is te laat want bij een bouwplan zijn de mogelijkheden om bomen te sparen zeer beperkt: een bouwplan moet wel doorgaan…Dus het gevraagde inzicht wordt pas gegeven als de feiten practisch voldongen zijn.

https://online.ibabs.eu/ibabsapi/publicdownload.aspx?site=utrecht&id=6ae812f7-9b5e-4521-a7e3-ab68c681afc4

 

Zou het D66 inmiddels duidelijk zijn? Het Utrechtse publiek in elk geval niet, want dat zit de uitslag van het referendum (groen stationsgebied, met stip !) in de hand om en om te draaien.

De gemeenteraad is wel … eh …. ‘erg effectief’ met het behaalde resultaat en straalt tegenover de Utrechters betrouwbaarheid uit. Je zou bijna zeggen dat het referendumuitslag door de raad in het bekende kleine kamertje voor een ander doel benut is.

De lachende bouw- en vastgoedwereld zal wel voor een stankverdrijver hebben gezorgd.

Zie: Utrecht kiest voor groen stationsgebied: http://www.volkskrant.nl/archief/utrecht-kiest-voor-groen-stationsgebied~a626031/

 

Onderhoud bomen in Utrecht

Wat komt er kijken bij het onderhoud en de verzorging van bomen in Utrecht? Om u dat te laten zien heeft de gemeente een drietal korte films gemaakt waarmee u een blik achter de schermen krijgt van het bomenonderhoud in onze stad:

https://www.youtube.com/watch?v=nrgti_flnwY&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=IbbgT9V3Nc4

https://www.youtube.com/watch?v=NwNIFG9YXg8

(Mail-Nieuwsbrief Wijkbureau West, 26 augustus 2016)

In een tijdsbestek van enkele minuten kan er weinig verteld worden. Belangrijke zaken kunnen niet worden aangesneden. Omstreden kwesties blijven voor een deel onvermeld, voor een deel als een vanzelfsprekendheid gepresenteerd. De filmpjes hebben daardoor een te beperkt, een gebrekkig informatiegehalte.

Wie hier zijn wijsheden uit ophaalt, heeft alleen propaganda geconsumeerd. Je kan er ook anders mee omgaan: de filmpjes gebruiken als vertrekpunt of kapstok voor verdiepende en kritische vragen.

 

Meer bomen gekapt langs Oudegracht

Niet 46, maar 25 bomen kunnen blijven langs de Utrechtse Oudegracht. Eerder zei de gemeente Utrecht meer bomen te kunnen redden, maar 21 moeten alsnog worden gekapt.

Door verbouwingen en het aanleggen van kabels is de toestand van de bomen slecht. Wethouder Geldoff betreurt de kap, maar zegt dat het wel erg moeilijk groeien is daar. “Er is maar een heel dun laagje aarde en de bomen wortelen dus horizontaal. Het is daarom erg lastig voor bomen te gedijen.”

De 25 bomen kunnen worden gered met speciale frame- en buisconstructies. Dat kost 80.000 euro per boom.

Overigens staan op de werven in totaal zo’n 430 bomen

(RTVUtrecht, 24 augustus 2016)

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1518012/meer-bomen-gekapt-langs-oudegracht.html

430 – 46 = 384. Hartstikke helder.

Als die bomen dan niet op de Oudegracht staan, waar zijn dan die werven waar die 384 bomen staan? Wij kennen buiten de Oudegracht alleen werven van de Nieuwegracht en (heel beperkt) van de Kromme Nieuwegracht. Daar zien we geen 384 bomen.

 

DOSSIER ENERGIE EN WARMTE

 

‘Grote energiebedrijven verliezen laatste jaren terrein’

De traditionele, grote energieconcerns Nuon, Essent, Eneco en DELTA verliezen de laatste jaren steeds meer klanten aan kleinere bedrijven.

Vooral subtoppers als Oxxio, NLE, Energiedirect.nl en Greenchoice profiteren van overstappers, meldt vergelijkingswebsite Pricewise op basis van gegevens over honderdduizenden overstappers. Overigens is Oxxio in handen van Eneco en is Energiedirect.nl onderdeel van Essent.

De bedrijven die door Pricewise als subtoppers worden aangeduid, werden opgericht kort na de liberalisering van de energiemarkt in 2004.

Met name Energiedirect.nl zit inmiddels dicht tegen de top vier aan. Dit jaar koos iets minder dan de helft van de overstappers voor een subtopper tegen 30 procent voor een van de oude vier.

De middelgrote spelers ondervinden steeds sterkere concurrentie van nieuwere leveranciers, zoals Vandebron en met name Budget Energie.

In 2016 tekende een op de vijf overstappers een contract bij een nieuwkomer. De meeste van die overstappers kwamen van een subtopper. (Nu.nl, 23 augustus 2016)

http://www.nu.nl/economie/4311007/grote-energiebedrijven-verliezen-laatste-jaren-terrein.html

 

Energiedeskundigen zetten spelregels voor de energietransitie op een rij

Op dinsdag 23 augustus zijn de resultaten van het Forum Energietransitie gepresenteerd en aangeboden aan Meindert Smallenbroek, directeur Energie & Omgeving bij het ministerie van Economische Zaken. Energiedeskundigen hebben de afgelopen maanden in het Forum nagedacht

over mogelijke spelregels voor de energietransitie in Nederland. Hieruit zijn vier transitieroutes geformuleerd die verschillen in de manier waarop we als Nederland sturen op vermindering van de C02-uitstoot en de manier waarop we kosten verdelen. Het Forum is ontstaan uit een unieke

samenwerking van negen partijen die actief zijn in de energiesector: ECN, Eneco, Gasunie, Greenchoice, Havenbedrijf Rotterdam, Pure Energie, Stedin, Triodos Bank en Uniper. Zij verschillen onderling sterk in hun positie en belangen, maar delen de overtuiging dat heldere keuzes helpen vaart te maken met de energietransitie in Nederland. En dat we daarbij iets te kiezen hebben. Met dit initiatief dragen zij bij aan het publieke debat over uitdagingen rond de transitie en de besluitvorming hierover.

Het inzichtelijk maken van mogelijke spelregels helpt om te zien hoe verschillende debatten die nu spelen -van kolencentrales tot gaswinning- in samenhang bekeken kunnen worden. En wel vanuit basiskeuzes over aansturing en lastenverdeling: gaan we sturen op minder C02 of op

energiebesparing en hernieuwbare opwekking? En gaan we de kosten collectief delen of gaat iedereen individueel betalen? De vier transitieroutes die hieruit ontstaan kennen elk een eigen transitiewereld met argumenten voor en tegen.

De resultaten van het Forum Energietransitie zijn vrij toegankelijk via de interactieve Denkhulp Energietransitie: www.transitieroutes.nl. De Denkhulp bevat naast een overzicht van transitieroutes en argumenten ook inzicht in de huidige energievoorziening aan de hand van interactieve visualisaties en een stellingwijzer die de gebruiker inzicht geeft in eigen voorkeuren. Met dit instrument kunnen beleidsmakers, politici, bedrijfsstrategen én geïnteresseerde burgers hun eigen oordeel over spelregels voor de transitie aanscherpen. Niet door één oplossing te presenteren, maar juist door duidelijk te maken dat er iets te kiezen valt voor Nederland. Als opmaat naar heldere politieke keuzes over de energietransitie voorbij het Energieakkoord.

De transitieroutes roepen belangrijke vragen op voor Nederland: welke spelregels zijn nodig en waarom? In de paneldiscussie spraken Reinier Gerrits (VNCI), Rob Mulder (Vereniging Eigen Huis) en Manon Janssen (Topsector Energie) over de routes en benodigde spelregels voor de transitie, zoals in de gebouwde omgeving en voor de energie-intensieve industrie.

Manon Janssen: ‘We moeten allemaal persoonlijk leiderschap laten zien. In de energietransitie kan iedereen het verschil maken. Of je nu bij het ministerie verantwoordelijk bent voor het sluiten van een kolencentrale, of ervoor kiest om geen t-shirts meer bij de Primark te kopen.’

Reinier Gerrits: ‘Dit is het begin van een vervolg op de Energiedialoog. We hebben een langetermijnvisie nodig waarbij we sturen op C02. Circulaire economie en klimaatbeleid moeten bij elkaar komen, de trajecten kunnen elkaar verder helpen.’

Met de interactieve Denkhulp Energietransitie hopen deelnemende partijen een bijdrage te leveren aan het debat en nodigen zij beleidsmakers, politici en bedrijven uit om in gesprek tot heldere keuzes te komen richting een CO2-arme energievoorziening in 2050.

 

De transitieroutes verschillen in de manier waarop we als Nederland sturen op vermindering van deCO2-uitstoot en de manier waarop we de kosten verdelen. In de route ‘Ik doe het zelf’ ontstaatmaximale marktwerking. Huishoudens en bedrijven zoeken via de markt naar de meest betaalbare

energieoplossing die beschikbaar is binnen de CO2-grenzen die de overheid stelt. In de route ‘Wijdoen het samen’ steunt de overheid huishoudens en bedrijven met het terugdringen van CO2-uitstoot met subsidies voor collectieve infrastructuur, onderzoek en CO2-vrije productie. In de route

‘Wij doen het zó’ neemt de overheid een krachtige regie rol en stuurt zij huishoudens en bedrijvenmet een mix van subsidies, verplichtingen en aanleg van collectieve infrastructuur. In de route ‘Ik gamee’ dwingt de overheid doelen voor besparing en hernieuwbare energie af, maar legt zij de

verantwoordelijkheid voor uitvoering en kosten bij huishoudens en bedrijven.
Wat is het Forum Energietransitie?

Het Forum is een project waarin verschillende deskundigen in een serie bijeenkomsten hebbennagedacht over spelregels voor de energietransitie en bijbehorende argumenten onder begeleidingvan De Argumentenfabriek. Binnen het Forum negen partijen uit de energiesector meegedacht over

uiteenlopende transitieroutes. Hierna hebben tientallen deskundigen meegedacht over argumentenvoor en tegen deze routes. Vanuit overheden, natuur- en milieuorganisaties, maar ook bijvoorbeeldconsumentenorganisaties. Samen hebben zij een breed spectrum van argumenten ingebracht dat

relevant is bij het nadenken over de energietransitie.

(argumentenfabriek.nl, 23 augustus 2016)

https://www.argumentenfabriek.nl/media/2391/persbericht-forum-energietransitie.pdf

Zie ook:

https://www.argumentenfabriek.nl/nl/nieuws/op-weg-naar-een-co2-arme-energievoorziening/?ref=%2F

https://www.argumentenfabriek.nl/

 

Omdat afvalwarmte van de elektriciteitscentrales met de centrales aan het verdwijnen is, is in gelijke tred daarmee het stadsverwarmingsconcept aan het verouderen. Op zeker nabij moment is het achterhaald en ook onrendabel.

Eneco open dagen

Utrecht is een bijzondere stad, met trotse inwoners. Met diezelfde trots leveren we al sinds 1923 warmte aan de stad en haar inwoners. Wist u dat warmte in Utrecht één van de eerste duurzame energie-oplossingen van Nederland was? Uw eigen warmtenet was al pionier voordat wij bestonden!

Uniek kijkje in de centrale

Een warme douche en een comfortabel verwarmd huis. Zo vanzelfsprekend. Maar hoe wordt uw warmte precies gemaakt? Hoe komt deze uiteindelijk bij u thuis? En op welke typisch Utrechtse plekken verwarmt stadswarmte onze stad? We nodigen u en uw gezin graag uit voor een persoonlijk kijkje achter de schermen in onze centrale Merwedekanaal in Utrecht.

Open dagen Hartverwarmend Utrecht

Hartverwarmend Utrecht is een bijzondere rondleiding en fototentoonstelling, en dé ideale gelegenheid om al uw vragen over warmte te stellen. Wij vertellen u op 30 september, 1 en 2 oktober alles over onze centrale, het warmtenet en uw installatie.

Schrijf u vandaag nog in

We hebben slechts plaats voor een beperkt aantal bezoekers. Schrijf u vandaag nog in via onderstaande aanmeldknop. Gebruik de volgende inlogcode (……………) om u aan te melden.

Benieuwd hoe warmte precies werkt?

Bent u nu al benieuwd hoe warmte precies werkt? Bekijk dan onderstaande animatie: https://www.youtube.com/watch?v=aJnyVpMXu3Y&feature=youtu.be

We hopen u te ontmoeten op één van deze unieke dagen.

(E-mail Eneco, 26 augustus 2016)

 

DOSSIER VUILE LEEFLUCHT

 

75 miljoen overwegend in non-beleid geïnvesteerd

Luchtkwaliteit interesseert de gemeenteraad van Utrecht geen moer

Wat zou het toch een hoop schelen als niet alleen de SSLU (Stichting Stop Luchtverontreiniging Utrecht), maar ook Kracht van Utrecht en Milieudefensie de gemeenteraad in Utrecht lieten weten dat die de boom in kan met haar “raadsinformatie”. Als de bevolking gewoon niet zou komen opdagen, waardoor duidelijk zou worden gemaakt dat de bevolking en actiegroepen allang niet meer geloven dat het er ook maar iets toe doet wat er bij wijze van inspraak aan de gemeenteraad en het college ter kennis wordt gebracht.

Helaas staat de SSLU in die opstelling alleen. Volgens de SSLU valt er met de gemeente niet te praten en kan die dus alleen maar bestreden worden. Kracht van Utrecht en Milieudefensie werken er echter graag aan mee de gemeenteraad en GroenLinks wethouder Van Hooijdonk de mogelijkheid te bieden een schertsvertoning te organiseren die de indruk moet wekken dat er door raadsleden en het college geluisterd wordt naar wat geïnteresseerde burgers en actiegroepen te vertellen hebben.

De ervaring zou ook Kracht van Utrecht en Milieudefensie hebben kunnen leren dat ze wel braaf elke keer kunnen komen opdraven als er weer een “raadsinformatie” plaatsvindt en dat ze wel nota’s en rapporten naar het college en de gemeenteraad kunnen sturen, maar dat daar toch niets mee gedaan wordt.

Mei 2012 organiseerde de werkgroep “Schone lucht en gezondheid” een voorlichtingsbijeenkomst voor de raad waarop een longarts kwam vertellen hoeveel mensen er wel niet ziek worden en voortijdig dood gaan door luchtverontreiniging. In december 2012 stuurde de SSLU een notitie naar de raad “Honderden doden in Utrecht per jaar door luchtverontreiniging“, gebaseerd op berekeningen van het RIVM 2005. Het werd door de raad niet eens geagendeerd en er was geen raadslid die er iets mee deed.

In 2013 stelde de werkgroep “Schone lucht en gezondheid” voor het autoverkeer aan de rand van de stad ‘s ochtends te doseren, zodat er voor het woon-werkverkeer uit de regio minder van de auto gebruik gemaakt zou worden en meer van het OV en de fiets. De gemeente berekende zelf in het ALU 2008 dat er toen al elke dag 300.000 auto’s de stad in en uitreden. Toen het college (i.c. GroenLinks wethouder Lintmeijer) daar na een half jaar later nog niet op gereageerd had hield de werkgroep het verder voor gezien.

Wetende hoe ontzettend slecht luchtverontreiniging is voor de gezondheid en hoe slecht de lucht in Utrecht nog steeds is, besloot het huidige college een nieuwe grote ondergrondse parkeergarage te bouwen bij het station (60 miljoen), met instemming van alle coalitiepartijen. De provincie heeft vergunning gegeven aan Eneco om een mega houtkachel te bouwen (de Biowarmteinstallatie), wethouder Van Hooijdonk die haar mond vol heeft over roet verklaart zich daar een voorstander van en de gemeenteraad doet er niets tegen.

De milieuzone (10 miljoen) blijkt, zoals de SSLU daar van begin af aan tegen heeft aangevoerd, geen aantoonbaar effect te hebben. Noch wat betreft NO2, noch wat betreft roet. Wethouder Van Hooijdonk die een paar keer geroepen heeft dat de milieuzone de lucht in Utrecht 30% schoner zou maken wordt niet eens door de raad ter verantwoording geroepen, laat staan weggestuurd. Tymon de Weger werd met steun van GroenLinks voor heel wat minder (namelijk alleen politieke motieven *) weggestuurd.

Kortom, het heeft geen enkele zin om het college en de gemeenteraad te informeren. Zowel de wethouder als het college en de gemeenteraad volgen blindelings de adviezen in de rapporten van externe bureaus en de ambtelijke dienst die ze niet eens plegen te lezen. Wat burgers en actiegroepen daar ook tegen inbrengen en hoe vaak ze daar ook in gelijk krijgen, er wordt in de meeste gevallen niet eens kennis van genomen.

De gemeente heeft sinds 2005 ruim 75 miljoen uitgegeven zogenaamd om de luchtverontreiniging te bestrijden, het gunstig effect daarvan kan niet worden aangetoond en de gemeenteraad laat het maar zo. Wie zich, zoals Kracht van Utrecht en Milieudefensie, niettemin “constructief” wil opstellen door nog aan de inspraak van de gemeenteraad mee te doen, helpt de gemeenteraad voor de bevolking te verbergen dat luchtkwaliteit en gezondheid de gemeenteraad in werkelijkheid geen moer kan schelen.

* Tymon de Weger (Christenunie) stuurde een maatregelenpakket voor het NSL naar Den Haag zonder dat ter kennisneming aan de raad voor te leggen, terwijl er nog van alles in dat maatregelenpakket veranderd kon worden.

(Stopluchtverontreiniging.nl, 23 augustus 2016)

http://www.stopluchtverontreiniging.nl/?p=1123

 

‘Meer auto’s op singel, ondanks knijp’

De knijp bij de Monicabrug in Utrecht, waar auto’s langer moeten wachten op een groen stoplicht, zorgt niet voor minder verkeer. Integendeel, de laatste maanden is het aantal auto’s op de Weerdsingel Westzijde alleen maar toegenomen, schrijft de Verkeerswerkgroep Pijlsweerd.

De knijp geldt nu ruim een jaar: door stoplichten sneller weer op rood te laten springen wil de gemeente de weg via de Oudenoord en de Weerdsingel zo onaantrekkelijk maken dat automobilisten een andere route kiezen.

Dat lijkt op de route van de Oudenoord naar de Weerdsingel ook zo te zijn, maar de andere richting op, van de Daalsetunnel naar de Weerdsingel, nam het aantal auto’s de laatste maanden juist toe. In mei 2015 reden er nog 4369 auto’s, in dezelfde maand dit jaar waren dat er 5924, aldus tellussen in de weg.

File

De groep zag al meer file op de Weerdsingel. ,,Maar kwam dat door het toegenomen aantal auto’s of omdat de gemeente nog speelde met de afstellingen van de stoplichten? In het begin konden er maar twee auto’s door het stoplicht bij de Oudenoord, nu zes. Als de andere stoplichten wel langer op rood staan, krijg je natuurlijk meer file”, vroeg Pieter Wolbers zich eerder dit jaar af.

Wolbers concludeert nu dat de knijp niks heeft opgeleverd. ,,We hebben niks gewonnen. Sterker nog, de straat is nu ingericht voor fietsers, maar het is er juist drukker geworden. Dat fietst niet fijn.”

Verklaring

Een verklaring voor de toename heeft de groep niet. ,,Maar als ik via de Daalsetunnel naar de Weerdsingel rijd, gaat dat toch makkelijk. Dat nodigt mij uit zo te rijden.”

De Verkeerswerkgroep wil niet van de knijp af. In plaats daarvan roept ze de gemeente op om meer maatregelen te nemen. Wolbers: ,,Knijp ook hogerop in Utrecht, in een groter gebied. Of herzie de knijp en voer de knip (complete afsluiting, red.) in. Dat laatste ligt echter moeilijk.”

(AD.nl, 26 augustus 2016)

http://www.ad.nl/utrecht/meer-auto-s-op-singel-ondanks-knijp~aaf72766/

 

Milieuzone om niets tegen luchtverontreiniging te hoeven doen

Als je ziet hoe makkelijk je met een “vieze” auto tot in het centrum van Utrecht terecht kan moet je tot de conclusie komen dat de milieuzone helemaal niet bedoeld is om de lucht schoner te maken. Waar is de milieuzone dan voor bedoeld? Antwoord: om de schijn te wekken dat de gemeente ernst maakt met de luchtverontreiniging, zodat er niets gedaan hoeft te worden om de groei van het autoverkeer af te remmen. Veelzeggend is het feit dat de gemeente recentelijk besloten heeft nog een grote ondergrondse parkeergarage te bouwen onder het Jaarbeursplein (bij het station).

De SSLU heeft het college en de gemeenteraad er al vaak op gewezen dat het effect van de milieuzone toch minimaal is als je het immense parkeerterrein van de Jaarbeurs (P2 en P4) aan de Overste den Oudenlaan (3200) er volledig buiten laat. Vanaf de Overste den Oudenlaan (verlengde van de Europalaan) makkelijk te bereiken door bij de Truus van Lierlaan (net voor het milieuzone bordje!) rechtsaf te slaan. Zowel recht als links een enorm parkeerterrein.

Kennelijk heeft de gemeente de Jaarbeurs beloofd dat die geen last zou krijgen van de milieuzone. En kennelijk wil de gemeente zelf ook bereikbaar blijven voor bezoekers die met een auto komen die de milieuzone niet in mag. Dat de winkeliers in de binnenstad niet meer bereikbaar zijn voor “vieze” auto’s hoeft kennelijk niet te betekenen dat de Jaarbeurs en de gemeente dat ook niet meer zijn.

(Stopluchtverontreiniging.nl, 26 augustus 2016)

http://www.stopluchtverontreiniging.nl/?p=1126

 

DOSSIER BURGERBEDROG

 

Machtsmisbruik.

Nieuwe aanvraag omgevingsvergunning, het tijdelijk gebruiken van park Transwijk voor het houden van een festival, Park Transwijk te Utrecht, HZ_WABO-16-26376 (Gemeenteblad, Jaargang 2016
Nr. 117236. Gepubliceerd op 24 augustus 2016)

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-117236.html

De APV, die het evenement regelt wordt als te knellend beschouwd. Er wordt misbruik van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht gemaakt in een poging dat te omzeilen.

Een evenementenvergunning blijft echter nodig.

 

Weinig om burgerparticipatie gevraagd

Gemeenten vragen zelden om de inbreng van burgers bij belangrijke kwesties of beleid.

Dat blijkt uit de Monitor Burgerparticipatie over de periode 2014-2015 van ProDemos en het ministerie van BiZa. Vaak gaat burgerparticipatie niet verder dan de bevolking raadplegen of advies vragen aan inwoners.

Ten opzichte van de monitor van de periode daarvoor zijn de mogelijkheden voor burgers om een rol te spelen in besluitvorming gelijk gebleven. Ruim 70 procent van de gemeenten heeft burgerinitiatieven, maar er wordt weinig gebruik van gemaakt. Burgers lijken vaker te kiezen voor informeel ideeën aandragen. (Gemeente.nu, 23 augustus 2016)

http://www.gemeente.nu/Burger-Bestuur/Nieuws-in-Burger–Bestuur/2016/8/Weinig-inbreng-van-burgers-gevraagd-2861076W/

 

Meer kinderen groeien op in bijstandsgezin

Het aantal gezinnen dat vorig jaar rond moest komen van een uitkering, is niet gestegen vergeleken met het jaar ervoor. Maar omdat de gezinnen die bijstand krijgen vaak groter zijn geworden, groeien er dus uiteindelijk wel méér kinderen op in een bijstandsgezin. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

In totaal waren er in 2015 in de provincie Utrecht 14.130 kinderen die opgroeiden in een bijstandsgezin. Het jaar ervoor waren dat er 13.430. In de gemeente Utrecht wonen van alle kinderen relatief gezien de meeste in een bijstandsgezin: 8 procent. Koploper is Rotterdam, daar groeit 18 procent van de kinderen op in een gezin dat moet rondkomen van een uitkering.

De stijging van het aantal kinderen in een bijstandsgezin komt volgens het CBS deels door de komst van Syrische vluchtelingen die een uitkering hebben. Dit omdat deze Syrische gezinnen vaak relatief groot zijn. (RTV Utrecht, 23 augustus 2016)

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1517932/meer-kinderen-groeien-op-in-bijstandsgezin.html

 

Veel hufters in Utrecht, weinig in Lopik

Utrecht staat in de top-10 van gemeenten waar de meeste ‘hufterboetes’ zijn uitgeschreven. In totaal ging het vorig jaar om 9711 bekeuringen. Dat zijn er 291 per 10.000 inwoners.

Utrecht staat daarmee op de negende plaats, blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws.

Buurtfacts vroeg gegevens op bij het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) voor diverse overtredingen. 127 verschillende strafbare feiten zijn vervolgens opgedeeld in tien categorieën, van wildplassen tot baldadigheid, hondenpoep en dronkenschap.

Amsterdam blijkt de hufterhoofdstad van Nederland met 761 boetes per 10.000 inwoners en 62.513 in totaal. Vergeleken met andere gemeenten worden nergens zoveel boetes uitgedeeld voor huftergedrag. Amsterdam wordt gevolgd door Den Haag en Terschelling. Dat de laatste gemeente zo hoog staat heeft te maken met de zomerperiode waarin veel jongeren vakantie vieren op het eiland.

Wie een broertje dood heeft aan hufters moet overigens naar het platteland verhuizen. Daar worden verhoudingsgewijs minder huftersbekeuringen uitgeschreven. Lopik had in 2015 de minste hufterboetes als gaat om onze provincie: 13 op 10.000 inwoners. (RTV Utrecht, 25 augustus 2016)

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1518518/veel-hufters-in-utrecht-weinig-in-lopik.html

Bekijk via de link de Utrechtse noteringen in de ranglijst.

 

Vergunningvrij bouwen slecht voor klimaat

Dat particulieren tegenwoordig zonder vergunning dakkapellen, aanbouwen en overkappingen kunnen bouwen, is fijn voor de betreffende bewonder, maar slecht voor de leefbaarheid van de wijk. Groen verdwijnt, waterbergend vermogen loopt terug en hittestress neemt toe. Gemeente Utrecht onderzocht – als eerste gemeente – de impact van vergunningvrij bouwen op de stad en ziet een zorgelijke ontwikkeling.

Landelijk monitoren

Het is hoog tijd voor het landelijk monitoren van het beleid, waarmee sinds 2003 de bouwregels voor particulieren steeds verder zijn versoepeld, stelt de Utrechtse wethouder Paulus Jansen (SP, Wonen). Een eerste verkenning van de effecten van de bouwderegulering laat zien dat vergunningvrij bouwen heeft geleid tot een substantiele groei van bebouwing in stedelijk gebied. Dat gaat ten koste van de leefbaarheid en milieukwaliteit van de woongebieden en daarmee van de leefbaarheid voor bewoners, zegt Jansen. ‘De optelsom van al die kleine verbouwingen bepaalt uiteindelijk het beeld voor de totale wijk. Landelijke monitoring is nodig om te zien of het effect van dit bouwbeleid ook de bedoeling was van de wetgever.’

Meer ruimte voor particulier bouwinitiatief

Dertien jaar geleden zette de lichte bouwvergunning voor kleine bouwwerken de trend in naar meer ruimte voor particulier bouwinitiatief. In 2010 volgde een sterke verruiming van de categorie vergunningvrije bouwwerken, die in navolgende jaren nog verder is uitgebreid. De gevolgen van deze wetswijzigingen zijn nooit in kaart gebracht, stelde Utrecht vast. Opmerkelijk, vindt Jansen, die destijds als woordvoerder in de Tweede Kamer betrokken was bij de verruimingen van de bouwregels. ‘We waren toen al kritisch, omdat ik voorzag dat het zou kunnen leiden tot leefbaarheidsproblemen in wijken waar op grote schaal wordt bijgebouwd. Precies dat beeld komt nu naar voren in een wijk als Tuindorp, die je inmiddels haast de naam Betondorp zou geven.’

Veel bijgebouwd

Utrecht vroeg Lex Verhoeff, stadsingenieur-in-opleiding aan de Hogeschool Utrecht, om een eerste verkenning uit te voeren naar de ruimtelijke effecten van vergunningvrij bouwen in zeven woonwijken. Hij deed dat door luchtfoto’s te vergelijken uit de jaren 2009-2015. Alleen de duidelijk zichtbare bouwwerken zijn geteld, zoals dakkapellen, dakramen, aanbouwen, overkappingen en zonnepanelen. Uit de inventarisatie blijkt dat het effect van vergunningvrij bouwen per wijk verschilt, maar vrijwel altijd substantieel is. Vooral in Tuindorp (een jarendertigwijk met ruime tuinen) en Lombok (wijk uit 1900 met kleine achtertuinen) is veel bijgebouwd. ‘Tuindorp is een gewilde wijk. Mensen bouwen liever uit, dan dat ze verhuizen’, licht Verhoeff toe. Het verschil met wijken die nieuw zijn of veel huurwoningen hebben, is groot. Dat pleit ervoor om het mogelijk te maken dat gemeenten kunnen differentiëren in vergunningvrij bouwen, vindt de aankomend stadsingenieur.

Gevolgen evident

Welke gevolgen deze bouwdrift heeft voor de leefbaarheid en het klimaat in de wijk, heeft Verhoeff niet onderzocht. Wethouder Jansen pleit voor aanvullend onderzoek, maar stelt op basis van de luchtfoto’s al vast dat de gevolgen voor flora, fauna en klimaat evident zijn. Wat hem betreft zouden gemeenten wijken waar vergunningvrije bebouwing de kwaliteit, de ecologie of het klimaat schaadt, moeten kunnen beschermen tegen particuliere bouwdrift. ‘Als overheid moet je de balans tussen particuliere en collectieve belangen kunnen bewaken.’

Meer bouwwerken vergunningvrij

Het Besluit omgevingsrecht, waarin het vergunningvrij bouwen is geregeld, komt straks onder de Omgevingswet. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) kondigde voor de zomer in een Kamerbrief aan dat gemeenten meer ruimte krijgen om zelf te bepalen voor welke situaties in het omgevingsplan een vergunning nodig is voor bouwwerken. Mogelijk krijgen gemeenten via een instructieregel opdracht om bepaalde veel voorkomende bouwwerken in ieder geval vergunningvrij te maken. Gemeenten kunnen er vervolgens per locatie voor kiezen om meer bouwwerken vergunningvrij toe te staan via het omgevingsplan. Of gemeenten ook kunnen kiezen om juist per gebied minder vergunningvrij te maken, moet bij de verdere uitwerking worden bezien worden, aldus de woordvoerster. ‘Dat wordt pas besloten in het kader van het Invoeringsbesluit en zal uiteraard politiek van belang zijn; het belang van lastendrukvermindering en deregulering tegenover het belang dat gemeenten regie op ruimtelijke kwaliteit zouden moeten kunnen voeren in de achtertuin.’

(Binnenlands Bestuur, 26 augustus 2016)

http://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-milieu/nieuws/vergunningvrij-bouwen-slecht-voor-klimaat.9546207.lynkx

 

DOSSIER VOLKSVERTEGENWOORDIGING

 

Raad Utrecht denkt na over tijdelijke verhuizing

De gemeente werkt momenteel aan een renovatieplan van het stadhuis aan de Minrebroederstraat. De werkzaamheden zijn echter zo omvangrijk zijn, dat de gemeenteraad tijdelijk een ander onderkomen moet zoeken. Gedacht wordt aan het nieuwe stadskantoor naast het centraal station en het provinciekantoor in Rijnsweerd. Dit meldt het AD.

Vernieuwingen

De gemeenteraad wil de renovatie aangrijpen om ook een aantal technische vernieuwingen in de raadszaal door te voeren. Zo hapert het camerasysteem, dat voor een live-uitzending van vergaderingen zorgt, regelmatig. Ook zijn er klachten over het geluidssysteem. De partijen denken verder na over een andere indeling van het stadhuis die het vergaderproces efficiënter maakt. D66’er Verschuure: “Het is raar dat de vierde stad van het land maar één ruimte heeft om met een grote groep te vergaderen. Met een tweede zaal die is voorzien van een camera- en geluidssysteem, zouden er commissievergaderingen tegelijkertijd kunnen worden gehouden.”

In september praten gemeenteraad en college van burgemeester en wethouders verder over het project. Er is nog geen duidelijkheid over het budget. De verbouwing vindt waarschijnlijk plaats in 2018. (Nieuws.nl, 23 augustus 2016)

http://utrecht.nieuws.nl/stadsnieuws/58929/raad-utrecht-denkt-tijdelijke-verhuizing/

 

Agenda Commissie Mens en Samenleving – 8 september 2016

o.a.

6 Commisiebrief Antidiscriminatie Agenda

Geagendeerd door mevrouw Podt, D66. D66 wil de brief graag bespreken met andere fracties en het college omdat de meldingsbereidheid nog steeds laag is. Ligt de oorzaak bijvoorbeeld bij onbekendheid met Artikel 1 organisatie? En wat is er gebeurd met eerdere suggesties over verhogen meldingsbereidheid? Daarnaast wil D66 meer duidelijkheid krijgen over de beoogde resultaten van de activiteiten in de discriminatieagenda. Bovendien ontbreekt er ook een evaluatiemoment.

7 Vaststellen Privacyverordening 2016

In de gemeente geldt nu de Privacyverordening 2003. De Privacyverordening 2003 geeft al een goede basis voor de Utrechtse wijze van verwerkingen. In die verordening is een privacy coördinator benoemd en vastgelegd dat elke Dienst een contactpersoon krijgt. Tevens zijn de rollen en verantwoordelijkheden erin neergelegd. Door voorgaande ontwikkelingen is de Privacyverordening 2003 niet meer van deze tijd. De Privacyverordening 2016 borgt met regels voor specifieke verwerkingen en het voorschrijven van een PIA de wijze waarop de gemeente Utrecht omgaat met verwerkingen.

8 Gemeenschappelijke regeling Het Utrechts Archief (HUA)

9 Wijziging Gemeenschappelijke regeling GGD regio Utrecht

Op 14 januari 2016 heeft de gemeenteraad het college toestemming verleend om in te stemmen met de wijziging van de gemeenschappelijke regeling van de GGD regio Utrecht. Voor wijziging van de gemeenschappelijke regeling is unanimiteit vereist van 26 raden. Dat bleek niet het geval, omdat drie raden hun toestemming hebben geclausuleerd. De GGD regio Utrecht heeft na ampel beraad besloten dat een volledig nieuwe besluitvormingsronde nodig is om tot wijziging van de gemeenschappelijke regeling conform de wijzigingen in de wet gemeenschappelijke regelingen. Een nieuw voorstel ligt hierbij voor.

10 2-e technische begrotingswijziging 2016

Drie keer per jaar wordt de (meerjaren) begroting aangepast middels een begrotingswijziging. De reactie van de subcommissie Controle en Financiën op het raadsvoorstel wordt na 29 augustus 2016 naar de commissie Mens en Samenleving gestuurd en bij de stukken gevoegd.

11 Aanbieden van het Initiatiefvoorstel ‘Vaststellen van de Verordening Raadgevend Referendum Utrecht en de Verordening Raadplegend Referendum Utrecht’ door de heer Eggermont van de SP en mevrouw Scholten D66.

De burgemeester is ook uitgenodigd voor de behandeling van dit agendapunt. 20.15 – 21.15 uur. In samenspraak met de referendumcommissie hebben mevrouw Scholten, D66 en de heer Eggermont, SP, een nieuwe referendumverordening opgesteld. Hierin zijn de aanbevelingen uit het draaiboek over uitvoering van een referendum in Utrecht meegenomen, zijn bepaalde artikelen verduidelijkt en is aansluiting gezocht bij de nieuwe Referendumwet die op 1 juli 2015 in werking is getreden. Tevens is de tekst geoptimaliseerd op klare taal en de inhoud op ‘slim regelen’. Bij de stukken treft u ook de raadsbrief Initiatiefvoorstel Referendumverordening aan met de mening van het college over het initiatiefvoorstel “Verordening raadgevend referendum Utrecht” en “Verordening raadplegend referendum Utrecht”.

11.1 Raadsbrief Initiatiefvoorstel Referendumverordening

http://ibabsonline.eu/Agenda.aspx?site=Utrecht&agendaid=5d4f6f4d-2870-4004-afa1-882d71075b95&FoundIDs=

 

Agenda Commissie Stad en Ruimte – 1 september 2016

o.a.

6 Vaststelling verordening Routering vervoer gevaarlijke stoffen 2016

De Wet vervoer gevaarlijke stoffen is gewijzigd per 1 april 2015. Naar aanleiding van de wetswijziging wijzigt de gemeente de manier waarop het wegvervoer gevaarlijke stoffen in Utrecht is geregeld. Er zijn geen wijzigingen in het aantal vervoersbewegingen of in de huidige veiligheidssituatie.

7 Cie S&R: Luchtkwaliteit

Geagendeerd door CU, D66, GL, PvdD, SP, S&S, PvdA en CDA. De genoemde fracties willen in gesprek met de wethouder over de uitkomsten van het luchtmeetnet en de eerste evaluatie van de milieuzone (CU). Thema’s waarover de fracties willen spreken met de wethouder zijn onder andere: mogelijkheden om de eisen aan te scherpen (PvdD), aangekondigde vervolgonderzoeken, door RIVM, gericht op gezondheid, mogelijkheden voor Raad om onderzoekskaders mee te geven (D66), praktische uitvoerbaarheid van de milieuzone (PvdA).

7.1 Cie S&R: Aanbieding Luchtmeetnet-rapportage 2015 GGD Amsterdam

8 Cie S&R: duurzaamheidsverslag 2015

Geagendeerd door CU, D66, GL, PvdD, SP, S&S, PvdA en CDA. De genoemde fracties willen in gesprek met de wethouder over de stand van zaken tav duurzame ambities van Utrecht. De fracties leggen graag mogelijkheden voor om verdere stappen te nemen (CU). Met als thema’s onder andere: duurzaamheid integreren in alle beleidsterreinen, ontbreken dierlijke consumptie, behalen energiedoelstellingen (PvdD).

8.1 Cie S&R: Voortgangsrapportage 2015 Utrechtse Energie

9 Cie S&R Aanbieding rapport Stadsbreed onderzoek naar blokverwarming

Geagendeerd door PvdA, GroenLinks en D66. De PvdA-fractie wil met andere fracties en het college in discussie over de uitvoering van de voorgestelde maatregelen. Vraag is of het college bereid is om hierover in overleg te gaan met commerciële beleggers en woningbouwcorporaties. Welke aanvullende maatregelen gaat het college treffen om naheffingen te voorkomen. Hoe verhouden de onderzoekresultaten zich tot het energieplan dat recentelijk in de raad vastgesteld is. GroenLinks hoort graag van de wethouder wat de voortgang is van de in de brief aangekondigde vervolgacties. Daarnaast wilt GroenLinks graag het gesprek aangaan met de andere fracties en de wethouder hoe om te gaan met de buitensporig hoge rekeningen van enkele inwoners. Groenlinks ziet graag dat hier een passende oplossing voor komt. D66 gaat graag met de wethouder en andere partijen in gesprek over een structurele oplossing van dit schrijnende probleem waarbij bewoners van appartementen hun verwarming niet eens meer durven aan te zetten, omdat ze bang zijn voor een torenhoge naheffing op hun energierekening. Graag bespreekt D66 daarbij ook de mogelijke rol en pro-actieve houding van de gemeente.

10 Cie S&R: Commissiebrief stadsverwarming

Geagendeerd door de PvdA en D66. De PvdA maakt zich zorgen over de afhandeling van problemen met stadsverwarming van woningen in Leidsche Rijn. Dit betreft de duurzaamheidsmaatregelen voor de betreffende woningen. De fractie wil met het college en andere fracties in discussie over de afhandelingswijze. Deze is niet in lijn met de gemaakte afspraken. In de brief geeft het college aan dat zij met betrokken partijen maatregelen hebben getroffen om de schade te herstellen en de kosten over de partijen te verdelen. De PvdA vraagt zich af waarom het college de raad niet vooraf heeft betrokken bij de afhandelingswijze. Afspraak was dat het college eerst een onderzoek zou verrichten naar de omvang van de schade, de maatregelen die nodig zijn om de ontstane schade te herstellen en naar degenen die de schade moeten betalen. De fractie wil ook met het college in gesprek over gemaakte afspraken met de verschillende partijen. Tevens wil de PvdA-fractie in de commissie de uitkomsten van het onderzoek van DGMR bediscussiëren. Van de andere fracties wil de PvdA horen of zij de oplossing afdoende vinden en wat zij van het onderzoekresultaten vinden. D66 wil met de wethouder in gesprek over de uitvoering van de aan- en overgenomen moties uit de raadsvergadering van 14 april 2016. De fractie is bijvoorbeeld benieuwd naar de betekenis van het nieuwe milieurendement van Eneco (125%). Daarnaast zijn zij heel benieuwd waarom de brief niet rept over oplossing voor woningeigenaren die een vergunning is verleend (ruim) ná 1 mei 2015, maar die deze vóór deze datum hadden aangevraagd (groep 2 in de commissiebrief). Ook deze inwoners verdienen de energiezuinige woning waar ze volgens de wet recht op hebben.

11 Agenda U10

De U10 Agenda bevat de voornemens van de bestuurstafels. De Agenda is opgesteld vanuit de bestuurstafels en is mede gebaseerd op de inbreng die raadsleden eerder hebben geleverd, onder meer tijdens het U10beraad van 10 februari 2016.

12 Technische wijziging Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen

Het betreft een technische aanpassing van de beheerverordening om flexibiliteit en diversiteit aan te bieden in de mogelijkheden om te begraven. Bij raadsbesluit van 8 november 2012 zijn de beheerverordening en de rechtenverordening begraafplaatsen Utrecht ingrijpend aangepast ten gevolge van wetswijzigingen in de Wet op de Lijkbezorging. Voor de Utrechtse situatie is het wenselijk om in een aantal zaken maatwerk toe te voegen.

13 Meerjaren Groenprogramma 2016-2019

Geagendeerd door PvdD. De PvdD bespreekt graag met de wethouder hoe precies invulling gegeven wordt aan de in het programma genoemde ambities. Daarnaast roept de ambitie om groene verbindingen naar het groen om de stad te realiseren vragen op. Is het niet beter te investeren in groen in de stad, in plaats van in verbindingen, en hoe wordt gewaarborgd dat deze verbindingen nooit ten koste gaan van groen in de stad? Ook de aankondiging dat het plafond van subsidieregeling groene daken in zicht is, is reden het Meerjarengroenprogramma te bespreken.

14 Uitgifteovereenkomst hotel-woningen Amrâth

Sinds 2003 is door gemeente Utrecht, Jaarbeurs en Amrâth onderhandeld over een vastgoedontwikkeling van Hotel-Woningen op het huidige Jaarbeursterrein. Het overleg tussen Jaarbeurs en gemeente Utrecht heeft geleid tot een nieuwe invulling van het Jaarbeursterrein. De Ontwikkelovereenkomst Jaarbeursterrein (BOO Jaarbeurs) tussen gemeente Utrecht en Jaarbeurs is op 23 maart j.l ondertekend. De tripartiete overeenkomst, uit 2010, tussen Utrecht, Jaarbeurs en Amrath is geactualiseerd. Het betreft de ontwikkeling en uitgifte in erfpacht en recht van opstal Hotel-Woningen.

15 SV 2016, nr. 57 over Maak Meer Merwede Mogelijk (met antwoord)

Geagendeerd door D66, VVD, CU, S&S, CDA en PvdD Graag gaan zij in debat met de andere fracties en het college over de toekomst van Merwedekanaalzone deelgebied 5. Met name willen ze ingaan op het proces waarin deze gebiedsontwikkeling plaats vindt, de duidelijkheid die er moet komen over de belemmeringen in het gebied, zoals de tippelzone op de Europalaan, de busremise en de brandstof-vulpunten. Met het college willen ze in gesprek gaan over de rol van de organisatie MeerMerwede, de toegezegde evaluatie van de tippelzone, hoe het overleg met de verschillende eigenaren in het gebied verloopt en hoe we als gemeente zekerheid kunnen bieden over de ontwikkelmogelijkheden. Doel van de bespreking is het krijgen van meer duidelijkheid over het proces en tijdspad voor alle betrokkenen en te bespreken welke mogelijkheden er zijn voor de toekomst van Vechtclub XL.

http://ibabsonline.eu/Agenda.aspx?site=Utrecht&agendaid=46bc7db5-883e-4a9e-b8be-1317c6723b98&FoundIDs=