Nieuwsch en ander Nieuwsch 1 juli 2016

Nieuwsch en ander Nieuwsch 1 juli 2016

sinds 19 december 2003

Inhoud

 

–    DOSSIER BOMENLEED, GROEN, NATUUR

o     Bomen kappen: slechts een kleine 650

–    DOSSIER EVENEMENTEN

o     Gemeente Utrecht start evenementenfonds

o     Vuelta mogelijk naar Utrecht in 2019

o     Utrecht: Ruim je rotzooi op in het park

o     Utrecht decor van eerste Lichtfestival Nederland

o     Pop-up popt in Utrecht overal op

–    Kunstzinnige mesthoop voor stadskantoor

–    Miljoenen nodig voor beeldbepalende monumenten

–    Milieuzone goudmijn adviseurs

–    Bekendmaking ontwerpbestemmingsplan De Gaard e.o., Tuindorp Oost en bijbehorende ontwerpbesluiten

–    Wethouder: Steeds meer huurwoningen in Utrecht

–    Nieuwe versie Ontwerpwijzer fietsverkeer

–    Hoe meer beleid, hoe groter de problemen

–    Campingspel. Nieuwjaarsspeech burgemeester Jan van Zanen: “Utrecht zijn we samen”

–    DOSSIER VOLKSVERTEGENWOORDIGING

o     “Motie madness in Utrechtse gemeenteraad”

o     Raadsbrieven

o     Commissiebrieven M&S

o     Commissiebrieven S&R

 

 

DOSSIER BOMENLEED, GROEN, NATUUR

 

Bomen kappen: slechts een kleine 650

Parkweg 5 te Vleuten, HZ_WABO-16-20509

Het uitbreiden van een golfbaan, het kappen van 600 bomen en het aanleggen van een nieuwe inrit.

(Gemeenteblad, Jaargang 2016 Nr. 87779. Gepubliceerd op 1 juli 2016 09:01)

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-87779.html

Geen vergunningaanvraagstukken gekoppeld. 1½ uur investeren in een gang naar het stadskantoor.

‘Mooi’ rond getal die 600. Natuurlijk is het nauwkeurig bepaald. De top van Natuurmonumenten (net als enige andere betrokkenen behorend tot het ‘old boys network’) speelt een vuige rol bij de bomenkap onderwijl voorgevend dat men onschuldig klem is gezet. Later daarover meer.

Nicolaasdwarsstraat 2-12 te Utrecht, HZ_WABO-16-20004

Het kappen van drie bomen

(Gemeenteblad, Jaargang 2016 Nr. 85081. Gepubliceerd op 27 juni 2016 09:39)

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-85081.html

Geen vergunningaanvraagstukken gekoppeld. 1½ uur investeren in een gang naar het stadskantoor.

Leuvenumseboslaan te Vleuten, HZ_WABO-16-19926

Het kappen van vijf bomen

(Gemeenteblad, Jaargang 2016 Nr. 85062. Gepubliceerd op 27 juni 2016 09:39)

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-85062.html

Slechts één van de vier bijlagen gekoppeld. 1½ uur investeren in een gang naar het stadskantoor.

Belcampostraat te Utrecht, HZ_WABO-16-13396

Afgehandelde omgevingsvergunning, het kappen van 11 bomen en het realiseren van twee in- en uitritten. Besluit: Verleend. Rechtsmiddel: Bezwaar.

(Gemeenteblad, Jaargang 2016 Nr. 85020. Gepubliceerd op 27 juni 2016 09:39)

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-56582.html

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-77498.html

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-85020.html

Wat is dat nou? Vergunning aangevraagd voor de kap van 10 bomen en er wordt een vergunning voor 11 verleend. Vanuit juridische optiek deugt het niet. B&W is te royaal. Voor de verkeerde mensen.

Kastelenplantsoen 50 te Utrecht, HZ_WABO-16-19634

Het kappen van 9 bomen en het herplanten van bomen

(Gemeenteblad, Jaargang 2016 Nr. 85897. Gepubliceerd op 28 juni 2016 09:00)

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-85897.html

Ditmaal alles in de bijlagen.

Maliebaan 81-89 te Utrecht, HZ_WABO-16-19762

Het bestraten van een achterterrein en het kappen van een boom

(Gemeenteblad, Jaargang 2016 Nr. 85892. Gepubliceerd op 28 juni 2016 09:00)

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-85892.html

Kennelijk is er een administratieve chaos bij vergunningen want verleden week werd dit ook al gepubliceerd onder hetzelfde nummer: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-83632.html. Zoiets gebeurt vele malen per jaar. Een of enkele keren kan dan een ‘vergissing’ heten, maar bij vaker voorkomen ontkomt men niet aan de conclusie van chaos.

Tomaatstraat 9 te Utrecht, HZ_WABO-16-19258

Het vellen van 11 bomen

(Gemeenteblad, Jaargang 2016 Nr. 86624. Gepubliceerd op 29 juni 2016 09:00)

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-86624.html

Aanvraag bijgevoegd, maar de twee bijlagen bij de aanvraag zijn weer weggelaten. E.e.a. is niet goed te beoordelen, dus weer 1½ uur investeren in een gang naar het stadskantoor.

Operettelaan t.h.v. nummer 16 en 17 te Utrecht, HZ_WABO-16-19216

Het kappen van één boom en het herplanten van drie bomen

(Gemeenteblad, Jaargang 2016 Nr. 86633. Gepubliceerd op 29 juni 2016 09:00)

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-86633.html

Rare tekst.

Van de vier bijlagen is er maar één gepubliceerd. E.e.a. is niet goed te beoordelen, dus weer 1½ uur investeren in een gang naar het stadskantoor.

Dorpsplein te Vleuten, HZ_WABO-16-20191

Het kappen van 8 bomen en het herplanten van 3 bomen

(Gemeenteblad, Jaargang 2016 Nr. 87661. Gepubliceerd op 30 juni 2016 09:00)

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-87661.html

Slechts twee van de bijlagen bij de aanvraag bijgevoegd. Die zijn essentieel om het plan te begrijpen.
Dus weer 1½ uur investeren in een gang naar het stadskantoor.
DOSSIER EVENEMENTEN

 

Gemeente Utrecht start evenementenfonds

De gemeente Utrecht gaat een evenementenfonds starten om meer evenementen naar de stad te halen. Het doel is om de bekendheid van Utrecht te vergroten.

Succesvolle grote evenementen van de afgelopen tijd zijn de Grand Depart, het Nederlands Film Festival, Festival Oude Muziek en het muziekfestival Le Guess Who.

In het fonds komt voor 2017 en 2018 300.000 euro beschikbaar. Evenementen die in aanmerking willen komen worden beoordeeld op Inhoudelijke kwaliteit, bezoekersbereik, mediawaarde, ondernemerschap en professionaliteit. (RTV Utrecht, 25 juni 2016)

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1488869/gemeente-utrecht-start-evenementenfonds.html

Om niet terug te keren sloegen en slaan bewoners op de vlucht als gevolg van evenementenbeleid van Utrecht. Uitstroom naar elders.

 

Vuelta mogelijk naar Utrecht in 2019

Na de Tour de France vorig jaar heeft Utrecht wederom kans op een plekje op de kalender van een grote wielerkoers. De Vuelta gaat namelijk in 2019 mogelijk in de Domstad van start. Dat meldt RTV Utrecht, dat sprak met Cor Jansen van het Business Peloton Utrecht. (Metronieuws.nl, 29 juni 2016)

http://www.metronieuws.nl/xl/sport/2016/06/vuelta-mogelijk-naar-utrecht-in-2019

Jansen is ‘communicatie-adviseur’, gekneed in het vak mensen iets door de strot te duwen. Ditmaal is hij ingehuurd om de Utrechters te laten denken dat ze de Vuelta zelf willen en daar de prijs van een groot aantal buurtvoorzieningen voor in willen leveren.

 

Utrecht: Ruim je rotzooi op in het park

Utrecht wil dat de stadsparken schoner worden. Dat gemeente start daarom een nieuwe campagne.

Zo opent wethouder Geldof woensdagmiddag in het Griftpark de eerste ondergrondse afvalcontainers. De containers worden geplaatst voor een proefperiode.

De gemeente hoopt zo te voorkomen dat er veel zwerfafval naast de volle afvalbakken geplaatst wordt. Als de proefperiode goed verloopt, krijgen andere parken ook ondergrondse containers.

Ook is er een nieuwe zuig- en borstelmachine aangeschaft voor het opruimen van “klein zwerfafval” als blikjes en papiertjes. (RTV Utrecht, 29 juni 2016)

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1492938/

Niet bovenmatig grote evenementen houden in de parken en anders dan administratief handhaven helpt al heel veel. Het spraakmatige evenement op het Lepelenburg van afgelopen weekeinde had naar verluidt tot en met woensdagavond een bonte verzameling van terecht afgedankte bankstellen, pallets en andere rommel achtergelaten.

 

Utrecht decor van eerste Lichtfestival Nederland

De eerste Nederlandse editie van het Flowing Lights festival komt naar Utrecht.

Op 10 september is de Haarrijnseplas het decor van het evenement dat in het teken staat van herdenken, vieren, wensen en het beleven van een magisch moment.

Soortgelijke lichtfestivals worden wereldwijd al georganiseerd en zijn de inspiratie voor dit initiatief. Bezoekers van het festival ontvangen een bootje waarop zij hun persoonlijke boodschap schrijven. Verder kan er gegeten worden zullen er optredens zijn.

“Wereldwijd wordt er met licht betekenis gegeven aan een speciale levensgebeurtenis”, vertelt initiatiefnemer Klaas Rohde.

“We zien dat hier ook in Nederland steeds meer ruimte voor is. Er heerst steeds minder een taboe op het gezamenlijk stilstaan bij een verlies, het herdenken en of het vieren van iets moois. Flowing Lights Festival is een initiatief om dit met gelijkgestemden op een nieuwe en bijzondere manier te ervaren”, aldus Rohde. (DUIC.spreekbuis van B&W.nl, 27 juni 2016)

http://www.nu.nl/utrecht/4284112/utrecht-decor-van-eerste-lichtfestival-nederland.html

Het komt wel goed uit dat collegepartij GL niet meer aan het milieu doet, anders dan erover praten.

 

Pop-up popt in Utrecht overal op

Het fenomeen pop-up heeft zich in onze wereld genesteld. Het staat voor een ad-hoc-activiteit waarvan je zeker weet dat hij over niet al te lange tijd verdwijnt.

De UDB organiseert regelmatig een ‘pop-updenktank’ rondom een vraagstuk in de stad. Vogels van diverse pluimage steken dan een avond de koppen bij elkaar. Leren elkaar snel kennen. Ze gaan daarna allemaal weer verder met hun eigen onderwerpen, maar het contact leidt tot oplossingen. Zij werken dus belangeloos samen, voor de stad. De formule werkt, zo blijkt. Er komt onverwachte creativiteit boven. Lezers van deze column kunnen deze UDB-initiatieven soms volgen.

(DUIC spreekbuis van B&W, 28 juni 2016)

https://www.duic.nl/opinie/pop-up-popt-utrecht-overal-op/

UDB = Utrecht Development Board, het echte stadsbestuur van Utrecht, waarin de vertegenwoordigers van onroerend goedexploitanten en financiële bedrijven dominant aanwezig zijn.

http://www.utrechtdb.nl/

Kunstzinnige mesthoop voor stadskantoor

Het Utrechtse Stadsplateau, voor de deur van het stadskantoor bij de Jaarbeurs, wordt woensdag 29 juni de hele dag verfraaid met een mesthoop.

Dit is onderdeel van natuurproject Arrivals / Departures, een reeks van 30 kunstzinnige gebeurtenissen die met de natuur te maken hebben, die kunstenaar Marcus Coates tot en met mei 2017 uitvoert in het stationsgebied. De gebeurtenissen vinden plaats met hulp van studenten van het Gerrit Rietveld College, buurtbewoners en mensen die in de buurt werken.

De mesthoop verwijst naar de warme broeierige plekken waar ringslangen vanaf 29 juni weer hun eieren gaan leggen. De kunstenaar nodigt iedereen uit om een wens op een papiertje te schrijven en achter te laten in de mesthoop. Aan het eind van de dag wordt de mesthoop verwijderd en uitgereden over het land, waar de wensen voedsel vormen voor gewassen die mensen vervolgens weer eten, zodat de wensen uiteindelijk in iedereen terechtkomen. (Gemeente.nu, 28 juni 2016)

http://www.gemeente.nu/Leefomgeving/Nieuws-in-Leefomgeving/2016/6/Kunstzinnige-mesthoop-voor-stadskantoor-2824743W/

Er is een veel geciteerde definitie van cultuur, die kort samengevat aangeeft: cultureel is al hetgeen de mens voortbrengt. Tegen die achtergrond heeft het college besloten de mesthoop een goede plek te geven, vlak voor haar stadskantoor.

Miljoenen nodig voor beeldbepalende monumenten

Er is veel te weinig geld beschikbaar voor omvangrijke restauraties van grote, beeldbepalende rijksmonumenten. Dat blijkt uit een inventarisatie van de twaalf provincies.

Zij willen van het Rijk een ,,meer realistisch” budget voor restauraties, anders dreigt volgens de provincies een aantal iconische monumenten verloren te gaan.Volgens een berekening van het Interprovinciaal Overleg (IPO) gaat de restauratie van 36 beeldbepalende rijksmonumenten de komende vijf jaar zo’n 373 miljoen euro kosten. De rijksmonumenten die moeten worden opgeknapt zijn onder meer het Centraal Station in Amsterdam (50 miljoen), Paleis Soestdijk (45 miljoen) en de Domtoren in Utrecht (20 miljoen). Daarnaast gaat het opknappen van de Maastunnel in Rotterdam, de oudste tunnel van Nederland, nog eens zo’n 262 miljoen euro kosten.

De provincies zijn sinds 2012 verantwoordelijk voor het restaureren van rijksmonumenten. Zij krijgen daarvoor jaarlijks 20 miljoen euro van het Rijk en dragen zelf ook bij. ,,Provincies zijn bereid hun verantwoordelijkheid te nemen en dat doen zij, ook financieel, maar bij het takenpakket hoort ook een realistische bijdrage van het Rijk die in verhouding staat tot de opgave die er ligt. Deze inventarisatie geeft aan dat een substantiële bijdrage van het Rijk noodzakelijk is om te voorkomen dat deze iconen in verval raken”, zegt de Groningse gedeputeerde Fleur Gräper, portefeuillehouder cultureel erfgoed namens de gezamenlijke provincies.

(Gemeente.nu, 27 juni 2016)

http://www.gemeente.nu/Leefomgeving/Nieuws-in-Leefomgeving/2016/6/Miljoenen-nodig-voor-beeldbepalende-monumenten-2824288W/

Belastingeld is er om aan de gemeenschap te besteden, zegt men

Milieuzone goudmijn adviseurs

De milieuplannen van de gemeente Utrecht hebben tonnen gekost aan externe adviseurs, juristen en onderzoekers.

Juristenkantoor Loyens & Loeff alleen al factureerde voor ruim 354.000 euro. Onder meer voor rechtszaken over de milieuzone, maar ook over eerdere verkeersmaatregelen waarbij de luchtkwaliteit een rol speelde.

Voor (milieu-)rapportages over het stationsgebied diende advies- en ingenieursbureau Arcadis rekeningen in voor een kleine 135 mille. De megabioscoop: 441 uur à 135 euro per uur maakt 59.535 euro (ex btw) van de juristen van Rechtsom.

De documenten zijn op tafel gekomen na een beroep op de Wet openbaarheid bestuur door jurist Kees van Oosten, dat reeds half januari was ingediend.

Het verstrekte overzicht vermeldt honderden bedragen maar is zo summier dat niet altijd helder is om welk deelproject of dispuut het gaat.

In ieder geval betreft het de fly-over van het 24 Oktoberplein, de Majellaknoop, de Bijenkorf en de megabios. Aan die projecten werd in het Wob-verzoek ook nadrukkelijk gerefereerd.

Duidelijk wordt dat tegen nieuwe plannen van de gemeente Utrecht met het onderwerp verkeer of milieu weerstand komt die met duurbetaalde adviseurs gecounterd moet worden.

Het zwaartepunt van de externe inhuur zit in de milieuzone. Aan voorlichting en reclame daarvoor (advertenties, flyers, abri’s) werd meer dan twee ton neergelegd. De huur voor een ’rode knop en tafeltje voor opening’: 120 euro.

Dat blijkt uit een overzicht van facturen die de ingeschakelde bedrijven de afgelopen tien jaar hebben ingediend bij de gemeente. Het betreft voornamelijk kosten voor de milieuzone en de voorloper daarvan, het Actieplan Luchtkwaliteit.

Uit stukken die zijn vrijgegeven blijkt dat de gemeente zwaar heeft moeten leunen op juridische expertise, die binnen het eigen apparaat niet beschikbaar was. (Detelegraaf.nl, 29 juni 2016)

http://www.telegraaf.nl/binnenland/26106888/__Milieuzone_goudmijn_adviseurs__.html

Bekendmaking ontwerpbestemmingsplan De Gaard e.o., Tuindorp Oost en bijbehorende ontwerpbesluiten

Burgemeester en wethouders van Utrecht maken ter voldoening aan het bepaalde in artikel 3.8 en 3.30 van de Wet ruimtelijke ordening bekend dat met ingang van vrijdag 30 juni 2016 gedurende zes weken voor een ieder ter inzage liggen:

– het ontwerpbestemmingsplan De Gaard e.o., Tuindorp Oost dat is vastgelegd in het digitale bestand NL.IMRO.0344.BPDEGAARDTUINOOST-ON01.gml;

– het ontwerp van de omgevingsvergunning voor het herontwikkelen en uitbreiden van een winkelcentrum op de locatie Eykmanlaan/Troosterhof (winkelcentrum De Gaard) met kenmerk HZ_WABO-16-15237;

– het ontwerpbesluit (HW1150) tot vaststelling van hogere waarden ingevolge artikel 83 en artikel 100a Wet geluidhinder.

Plangebied en doelstelling

Het plangebied ligt in de wijk Noordoost (Tuindorp Oost). De planlocatie wordt globaal begrensd door de Eykmanlaan (noordwestzijde), de Valetonlaan (westzijde), de Kapteynlaan en de Lamerislaan (noordoostzijde) en de Obbinklaan (zuidzijde).

Het nieuwe bestemmingsplan maakt de ontwikkeling van 15 nieuwe woningen, de uitbreiding van het winkelcentrum en de herinrichting van de openbare ruimte mogelijk.

Coördinatie

Artikel 3.30 van de Wet op de ruimtelijke ordening en de Coördinatieverordening maken het mogelijk dat diverse procedures gezamenlijk worden doorlopen. Op verzoek van de aanvrager wordt de voorbereiding en bekendmaking van de bovengenoemde ontwerp omgevingsvergunning tegelijk behandeld.

Ontwerpbesluit hogere waarden

Burgemeester en wethouders overwegen ten behoeve van de vestiging van geluidgevoelige functies hogere waarden vast te stellen voor de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting als bedoeld in artikel 83 Wet geluidhinder (vanwege wegverkeerslawaai). Daarnaast wordt overwogen hogere waarden vast te stellen voor de woning aan de Professor Jordanlaan 72 als gevolg van de reconstructie van een weg als bedoeld in artikel 100a Wet geluidhinder.

(Staatscourant, Jaargang 2016 Nr. 33707. Gepubliceerd op 29 juni 2016 09:00)

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-33707.html
De aanvraag omhgevingsvergunning wordt hierin meegenomen, zie:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-63929.html

Je zal maar op Prof. Jordanlaan 72 wonen.

Het beleid is gericht op het verminderen van de herrie. Daarom schroeft de gemeente de juridisch toelaatbare herrie op. Dan heeft men wat gedaan, weliswaar in tegenovergestelde richting, ten nadele van gezondheid en leefklimaat. Maar de raad is dan tevreden: de kloof tussen het toelaatbare en het feitelijk bestaande is gedicht.

En meestal nogal duur

Wethouder: Steeds meer huurwoningen in Utrecht

In de gemeente Utrecht worden steeds meer huurwoningen gebouwd. Volgens wethouder Jansen is daar vooral bij starters veel vraag naar en staan pensioenfondsen te trappelen om daar geld in te steken. Jansen zegt dat vlak voor de start van een congres over woningbouw in Utrecht.

(RTV Utrecht, 29 juni 2016)

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1493088/wethouder-steeds-meer-huurwoningen-in-utrecht.html

De grondprijzen die de gemeente rekent voor de nieuwbouw zijn niet kinderachtig. De huurprijzen zijn daardoor ook schrikbarend hoog. Via de bocht van de huurprijzen worden de lagere inkomensgroepen en starters indirect zeer zwaar aangeslagen om de gemeentekas te spekken.

Voor deze categorieën mag best wat extra’s worden gedaan. Voor de beter gesitueerden is er de Stadsschouwburg, Tivoli-Vredenburg, de nieuwjaarsborrel enzovoort.

Nieuwe versie Ontwerpwijzer fietsverkeer

De vorige Ontwerpwijzer fietsverkeer verscheen in 2006. In 10 jaar tijd is het nodige gebeurd op het gebied van fietsvoorzieningen. Daarom werd het standaardwerk voor de fietsontwerper ingrijpend herzien.

In de uitgave zijn de nodige nieuwe onderwerpen opgenomen, zoals de snelle fietsroute, vergevingsgezinde fietspaden en de fietsrotonde. Ook zijn onderzoeksresultaten van SWOV, Kennisinstituut Mobiliteitsbeleid (KiM), Rijkswaterstaat-WVL en CROW-Fietsberaad verwerkt. Denk bij dit laatste bijvoorbeeld aan de fietsstrook en de fietspaal.

De kennis uit Ontwerpwijzer fietsverkeer omvat argumenten, ervaringsgegevens, ideeën en tips die de ontwerper praktisch ondersteunen om de fiets een volwaardige plaats te geven in het verkeers- en vervoerssysteem.

De inhoud concentreert zich op de ontwerpaspecten van het fietsverkeer: de fietsvoorzieningen. Maar zonder beleid worden geen voorzieningen aangelegd. Daarom is er ook ruim aandacht voor beleidsmatige aspecten. Zo is de ‘Beleidswijzer fietsverkeer’ van CROW-Fietsberaad in de ontwerpwijzer opgenomen.

De Ontwerpwijzer kost €115,-, inclusief een abonnement op de CROW Kennismodule Fietsverkeer.

(Verkeersnet.nl, 29 juni 2016)

http://www.verkeersnet.nl/19502/nieuwe-versie-ontwerpwijzer-fietsverkeer/

Hoe meer beleid, hoe groter de problemen

Toen Diederik Samsom nog woordvoerder was voor milieu betoogde hij (wetgevingsoverleg, 25 september 2006) namens de PvdA: “Dat NSL is in de ogen van mijn fractie de ultieme smokkelstap (…) om met gegeven luchtvervuiling alsnog de goedkeuring voor bouwprojecten er doorheen te smokkelen, een goedkeuring die er anders niet zou komen (…) een bureaucratisch monstrum, dat beleidsambtenaren, juristen en adviesbureaus gouden tijden zal bezorgen.”.

NSL staat voor Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit. Een miljardenproject dat dus volgens Diederik Samsom bedoeld was om bouw- en wegenbouw projecten doorgang te laten vinden ook al maken die de luchtverontreiniging erger. Samsom had gelijk. Jammer dat het NSL een paar jaar later werd ingevoerd onder PvdA-minister dr. Jacqueline Cramer en dat Samsom inmiddels voorstander is van de verdubbeling van de A27 bij Lunetten.

In het kader van dat NSL werden door Utrecht “actieplannen” opgesteld. De totale kosten voor de uitvoering van het Ontwerp Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht 2008 werden geraamd op ruim 75 miljoen. Volgens het in 2011 door de Utrechtse Rekenkamer gepubliceerde rapport “Geen vuiltje aan de lucht” kon echter niet worden vastgesteld dat de lucht in Utrecht door de uitvoering van dat dure actieplan schoner was geworden.

De ambtelijke organisatie, zo stond in het rapport, “geeft aan dat het belang van zicht op de geleverde prestaties en resultaten relatief is, omdat de gemeente voor de NSL maatregelen een uitvoeringsplicht heeft en niet verantwoordelijk is voor het behalen van het effect op de luchtkwaliteit”. Om die reden vond de ambtelijke organisatie het dus niet nodig om te kijken of die 75 miljoen belastinggeld goed waren besteed.

Of die Utrechtse actieplannen voor luchtkwaliteit de lucht wel of niet schoner hebben gemaakt is niet zo moeilijk te beoordelen. Om te berekenen wat de totale concentratie stikstofdioxide (NO2) is in een straat moet je bij de “achtergrondconcentratie” optellen de NO2-uitstoot van het verkeer in die straat: de “lokale verkeersbijdrage”. Dat het in de ene straat viezer is dan in een andere straat komt vooral omdat in de ene straat meer verkeer is dan in de andere straat.

De achtergrondconcentratie wordt vaak voorgesteld als een deken die over de stad land ligt. Volgens deskundigen van de gemeente heeft het gemeentelijk beleid daar geen invloed op omdat die grotendeels veroorzaakt wordt door de uitstoot van bedrijven, huishoudens (cv), landbouw, snelwegen en het buitenland. De pieken die in de grafiek boven de achtergrondconcentratie uitsteken geven de “lokale verkeersbijdrage” aan. Die pieken zijn drukke straten.

Dat de concentratie NO2 in de stad over de hele linie sinds 2005 lager is geworden kan nu volledig worden verklaard door twee factoren waar de gemeente geen invloed op heeft: de daling van de achtergrondconcentratie en het “schoner” worden van auto’s: de uitstoot NO2 per gemiddelde auto is sinds 2005 meer dan gehalveerd. Conclusie: de actieplannen van de gemeente hebben niets uitgehaald en die 75 miljoen is over de balk gegooid.

Wat voor luchtkwaliteitsbeleid geldt, geldt echter ook voor het autobereikbaarheidsbeleid: reistijden in Utrecht zijn sinds 2005 alleen maar toegenomen. Ook kostbare maatregelen om Utrecht klimaatneutraal te maken blijken juist te leiden tot een toename van CO2 uitstoot. En dat geldt ook voor de bestrijding van criminaliteit en woningnood. Dus, hoe meer beleid, hoe groter de problemen. Kortom, de wet van behoud van ellende.

Wie die wet van behoud van ellende wil begrijpen moet even alle vrome verhalen van burgemeesters, wethouders, adviesbureaus en ambtelijke diensten vergeten. Die zijn namelijk alleen bedoeld om de waarheid te verhullen. De waarheid is dat beleid helemaal niet wordt gemaakt om problemen op te lossen, beleid wordt gemaakt om aan beleid te verdienen. Het echt oplossen van problemen is dus het slachten van de kip met gouden eieren.

Problemen zijn er in het openbaar bestuur en de politiek niet om op te lossen, maar om beleid te kunnen maken, regelgeving te bedenken en te handhaven. Duizenden politici, ambtenaren, deskundigen, juristen, adviseurs en communicatiedeskundigen verdienen daar aan. Dat is waarom er steeds meer problemen worden bedacht, waarom er nooit iets wordt opgelost en waarom de gemeente ook nooit blij is als burgers met simpele doeltreffende oplossingen komen.

Hoe komt het nu dat politieke partijen en de gemeenteraad hier niets tegen doen? Dat komt omdat politieke partijen (1% van de bevolking) voornamelijk bevolkt worden juist door die politici, ambtenaren, juristen, woordvoerders, wetenschappers en adviseurs voor wie geldt: hoe meer overheidsbeleid, hoe zekerder het inkomen. Hoogopgeleiden die aan de overheid verdienen zorgen er via politieke partijen voor dat dat zo blijft.

Zo komt het dat er honderden miljoenen uitgetrokken worden voor allerlei beleid waarmee niets opgelost wordt, terwijl er bezuinigd wordt op broodnodige zorg en armoedebestrijding. En dat zal zo blijven zolang de mensen die tekort komen zich laten wijsmaken dat de politiek en de gemeente al dat beleid maken om de problemen van gewone mensen op te lossen. (Nieuws030, 30 juni 2016)

http://www.nieuws030.nl/columns/van-oosten-hoe-meer-beleid-hoe-groter-de-problemen/

Zeker 11 van de 45 raadsleden hebben geen baan, een kennelijk marginale baan, of een opgegeven werkkring die op internet geen sporen heeft nagelaten. Eén keer bleek een opgegeven onderneming niet in het handelsregister te zijn ingeschreven, wat de marginaliteit indiceert.

Deze raadsleden zijn economisch sterk afhankelijk van het raadslidmaatschap. Deze situatie heeft op z’n minst de schijn dat een onafhankelijk oordeel over het gemeentelijk beleid voor hen lastigheden voortbrengt.

Ook deze raadsleden lijken voorbestemd te zijn om de burgers met niet uit te voeren beleid lastig te vallen.

Zie: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2015-6341.html

Lang over nagedacht of we dit zouden plaatsen omdat in de tekst verschrikkelijk veel verkeerd wordt voorgesteld. Maar het campingseizoen breekt aan en op regenachtige dagen is een wedstrijd in het vinden van de meeste foute uitspraken best wel een leuk gezelschapsspel.

Nieuwjaarsspeech burgemeester Jan van Zanen: “Utrecht zijn we samen”

De jaarlijkse nieuwjaarsspeech vindt vanavond plaats in de Stadsschouwburg. Traditiegetrouw blikt de burgemeester terug op het afgelopen jaar en kijkt het vooruit naar het jaar dat gaat komen. Hieronder leest u de integrale tekst.

Dames en heren,

(…………………………………………….)

Daarbij komt het vóór alles aan op kennen en gekend worden in de buurten en wijken. ‘Klein, kleiner, kleinst is de kern’. ‘Utrecht zijn we samen’ is voor mij meer dan een programma. Het is een levenshouding. Ik draag het iedere dag uit: iedereen hoort er bij en kan meedoen.

 

Uit onze stad Utrecht, dames en heren, kwamen het afgelopen jaar (gelukkig) veel positieve berichten. Groot en klein. Brasa Dei kwam na 30 jaar terug. Oudegrachtkaas zag het licht. In de Oudegracht zelf zwom een zeehond. Nijntje werd 60. 70 jaar bevrijding werd uitvoerig gevierd. Utrecht werd uitgeroepen tot Solar City 2015 en Nederlandse stad met de meeste zonnepanelen. Claudia de Breij kreeg de Louis Davidsring. FC Utrecht haalde de winterstop op plaats zeven. De paus stond in het Straatnieuws en onze eigen paus (Adrianus VI) kreeg na bijna 500 jaar een monument.

 

Er was nieuws over een geleidelijk aantrekkende economie. Die zich vertaalt in groeiend ondernemersvertrouwen, minder faillissementen, meer startende ondernemingen, een woningmarkt die aantrekt. ‘Werken aan werk’ blijft voor het gemeentebestuur ondertussen een topprioriteit. Want de werkgelegenheid groeit nog niet echt mee…

Samen met partners in stad en regio (denk aan de Rabobank Foundation, de maatschappelijk ondernemers in de social impact factory en de ABN Amro) zetten we alles op alles voor meer stageplaatsen, leerwerkmogelijkheden en banen. Vooral voor jongeren. Een stadsgesprek over de jeugdwerkloosheid met inwoners en ondernemers hielp daarbij. Net als de stadsgesprekken over Utrecht fietsstad, de horeca en energie dat hebben gedaan voor die andere thema’s.

 

Positief nieuws was er over de veiligheid in de stad. Utrecht wordt steeds veiliger.

Velen dragen bij. Onze vrouwen en mannen van de politie niet in de laatste plaats. Ben trots op ze, ook na de afgelopen jaarwisseling. De nationale politie staat financieel onder druk, roep met mijn ambtgenoten uit de G4 het kabinet op, te investeren in de kwantiteit en de kwaliteit van onze politie.

 

Positief nieuws over de decentralisaties in de zorg: de buurtteams verzetten bergen werk, iedereen krijgt de zorg die nodig is, niemand komt tussen wal en schip.Positieve berichten over de 1.000 woningen die in 2015 zijn gecreëerd door ombouw (omzetting) van voormalige kantoren en zorginstellingen. Dat is maar liefst een derde van het totale aantal toegevoegde woningen. Een prestatie die er toe doet: we zijn een van de snelste groeiers in Europa.

 

Positief nieuws dat ik u vorig jaar in het Stadskantoor beloofde: het water komt terug in de singel. Langs de Daalsesingel stróómt inmiddels water en het nieuwe stukje singel is nu al een geliefde route voor een wandeling. En er komt nog veel méér. Bij de Mariaplaats ligt de Moreelsebrug er al. Bij het station zijn een nieuw noordgebouw, een nieuw zuidgebouw en een prachtig nieuw Smakkelaarsveld in voorbereiding. Op naar een vergroot centrum.

 

Iets positiefs was er ook te melden over het voormalige hoofdpostkantoor aan de Neude (de Neude). De bibliotheek komt er in, als onderdeel van een gastvrije huiskamer voor de stad. En er waren in 2015 ook positieve berichten over het Utrechtse culturele leven, nu het gemeentebestuur heeft besloten het budget op peil te houden en u in alle wijken kunt blijven genieten van theater en muziek. Twee indrukwekkende, nieuwe locaties kwamen er in 2015 bij waar u dat kunt doen. In Leidsche Rijn, ‘De Sterrenkijker’ oftewel bioscoop en zalencentrum Cinémec. En in De Meern, Castellum Hoge Woerd, museum, theater, ontmoetingsplaats en nog veel meer.

 

En het allerbeste nieuws van 2015 was natuurlijk, dames en heren, de definitieve doorbraak van Dafne Schippers. Inmiddels Sportvrouw èn Nederlander van het Jaar. Haar zilveren medaille op de 100 meter op de WK in Peking was al een topprestatie. Laat staan de bijna bovenaards goede race op de 200 meter, die ze won in een Europees record.

 

Noem graag nog een paar Utrechtse inwoners die in 2015 in de prijzen vielen als toppers op hun terrein. Jamila Achahchah bijvoorbeeld, de vrouw achter Ladyfit, die omdat ze al zo veel jaren, en met succes, vrouwen stimuleert om aan sport te gaan doen, een hoge koninklijke onderscheiding kreeg.

 

Sannie Blankenstein van TivoliVredenburg, door de luisteraars van 3FM uitgeroepen tot Toiletjuffrouw van het Jaar. Mevrouw Blankenstein is niet de enige die keihard werkt om het de inmiddels meer dan een miljoen bezoekers aan TivoliVredenburg naar de zin te maken.

 

Justin van Tergouw, 15 jaar oud, winnaar van het jeugd-WK darts. Carlijn Bröring, freelancer van het Jaar 2015. José Manshanden, gemeentelijk themadirecteur Sociaal: overheidsmanager van het Jaar. En chefkok Leon Mazairac: culinaire Belofte van het Jaar. Vaak in het nieuws, Utrecht. Meestal gunstig. Om een goed humeur van te krijgen. En opgewekt en vol vertrouwen het nieuwe jaar in te gaan.

 

En vertrouwen is goed. Het geeft kracht in 2016, het Sint Maartensjaar, het jaar van 100 jaar Hubrecht Instituut, 100 jaar Jaarbeurs, 380 jaar Universiteit. Het jaar waarin we, eind deze maand al, de sterkste schakers van de wereld mogen verwelkomen in het Spoorwegmuseum, op de tiende dag van het Tata Steel Schaaktoernooi. En in mei de knapste en creatiefste koppen op het gebied van techniek, internet en ondernemen tijdens de Campus Party, ’s wereld grootste technologiefestival in de Jaarbeurs.

 

Een jaar waarin Utrecht er nog beter en mooier op wordt, nog groener, gezonder en slimmer… Een jaar waarin niet alleen het nieuwe Centraal Station zal worden geopend, maar ook – hè, hè – station Vaartse Rijn. Ik zei het vaker: samen met een herboren Rotsoord, geeft dit een flinke impuls aan Tolsteeg en omgeving, waar Pastoe vertrekt (en toch niet helemaal) en de HKU zich zal vestigen. Woonde de eerste zestien maanden na mijn terugkeer in Rivierenwijk en kan dus uit eigen ervaring bevestigen: het wordt daar steeds leuker. Vanaf het fraaie dakterras op de Watertoren kunt u het met eigen ogen zien. Net als – let op wat ik nu zeg – de skyline van Utrecht. En aan de westkant van onze stad komt in 2016 de fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Leidsche Rijn is dan nog dichterbij. En als u straks doorfietst naar De Haar, ontdekt u voorbij het kasteel het Utrechtse Parkbos: 70 hectare fonkelnieuwe natuur.

 

Maar het is pas, dames en heren, als je wat verder vooruit kijkt dan naar 2016, dat duidelijk wordt wat de betekenis is van de prestaties (en successen) die Utrecht als stad laat zien. Een aantal jaren geleden maakten de Verenigde Naties bekend dat er voor het eerst méér mensen op de wereld ín steden woonden dan daarbuiten. Over 10 jaar zal wereldwijd zelfs ruim tweederde van alle mensen in steden wonen. Steden, stedelijke regio’s (zo beseffen we steeds meer) zijn de plaatsen waar geld wordt verdiend, waar innovatie plaatsvindt. Waar mensen – simpelweg – willen wónen.

 

Wij wonen, dames en heren, met elkaar in zo’n stad, Een stad met, binnen een jaar of vijftien niet meer 338 duizend inwoners zoals nu, maar, op dat zelfde stuk grond van 10 bij 10 kilometer, tegen de 400 duizend. En 800 duizend inwoners in het stedelijk gebied van de U10, de gemeenten om Utrecht heen. Want de stad houdt niet op bij de grenzen van onze gemeente. En dat roept de vraag op: hoe hou je het leven in zo’n stad voor iedereen leefbaar en gezond? Hoe zorg je dat de inwoners van zo’n stad en hun kinderen lang en gelukkig kunnen leven? Dat iedereen kan meedoen?

 

Wat helpt bij het beantwoorden van die vraag, is onze levenservaring. Over zes jaar is het 900 jaar geleden dat Utrecht stadsrechten kreeg. Wat ook helpt, is een zelfbewuste en actieve gemeenteraad. Die hebben we, en bovendien met een nieuwe raadsgriffier, Merel van Hall, die het afgelopen jaar Ad Smits opvolgde. Zoals we in het college van B en W wethouder Kees Diepeveen mochten verwelkomen als opvolger van Margriet Jongerius.

 

Wat, dames en heren, ook helpt om het leven in onze zich ontwikkelende stad voor iedereen leefbaar en gezond te houden, is de samengebalde kennis in het Utrecht Science Park. Kennis van alle aspecten van een gezond leven in de stad. ‘Gezond’ bedoel ik overigens in de breedste zin. Een groene, gezonde en slimme stad heeft niet alleen gezonde mensen en een gezond leefmilieu, maar ook een krachtige economie, een groeiende werkgelegenheid, een bloeiend onderwijs, een veilige omgeving (ook tijdens de jaarwisseling) en een effectieve infrastructuur op basis van heldere keuzes.

 

Kennis over gezond leven maakt Utrecht, samen met de in U10-verband samenwerkende gemeenten, de regio en de provincie, bovendien tot een onweerstaanbare magneet voor studenten, ondernemers, werknemers en bezoekers. Geluk trekt meer geluk aan.

Wat nog meer helpt, dames en heren? Dat zijn al die creatieve, sociale en ondernemende mensen die hier wonen en werken. U dus. En wat je kunt bereiken als je die stadgenoten inschakelt, dat zie je bijvoorbeeld aan het Energieplan dat op dit moment in de gemeenteraad wordt besproken.

 

Gezien de ontwikkeling die Utrecht de komende jaren ondergaat, kunnen we alle ideeën, kennis en ervaring gebruiken die er toe bijdragen dat onze stad zich kan ontwikkelen en tegelijk onvervreemdbaar zichzelf blijven. Gezond stedelijk leven – ‘healthy urban living’ – als uitdaging voor iedereen. Of het nu om slimme laadpalen gaat of om meertaligheid, om stamcelonderzoek of om buurtteams, om serious games of om mensenrechten, om gezond gewicht of om sociaal ondernemerschap, om nul-op-de-meterwoningen, circulair inkopen of open data. Prestaties (en successen) die Utrecht nu al laat zien, maar waarvan de grote betekenis pas over enkele jaren in zijn volle omvang zal blijken.

 

Slimme oplossingen zijn voor Utrecht en regio goud waard. Ook nationaal en internationaal. De feiten zullen het aantonen: in Utrecht bouwen we aan de stad van de toekomst… Ik zeg het er maar voor alle zekerheid, in alle bescheidenheid, richting het Haagse Binnenhof bij.

 

We lopen, fietsen, wonen en werken midden in die stad van de toekomst. Je ziet het in het Stationsgebied, je ziet het in Leidsche Rijn, je ziet het in het Utrecht Science Park, je ziet het overal in de stad. We zorgen er voor dat Utrecht ook in de nabije toekomst één van de beste plekken in de wereld blijft om te leven. En dat doen we samen.

 

Samen met de huisartsen, fysiotherapeuten, diëtisten, sociale werkers en andere zorgprofessionals in Overvecht, die hun patiënten bewust maken van de waarde van een goede gezondheid. Samen met de buurtbewoners en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij Food for Good in Transwijk, die groenten produceren voor de buurt, lokale restaurants en voedselbanken. Samen met de Economic Board Utrecht en de vrouwen en mannen van de Colour Kitchen social impact bond.

 

Volop in ontwikkeling. Positieve signalen zat. En ik zie het helemaal voor me: op 2 januari 2030 (de laatste verkeersomleiding in het Stationsgebied is net weggehaald) komen we ergens in de stad bijeen en halen herinneringen op aan het jaar 2015, het jaar waarin het allemaal begon. Het jaar waarin de vonken er in Utrecht vanaf vlogen zoals niet vaak tevoren.

 

Aan het voorjaar van 2015, toen het aftellen begon, toen op scholen, in theaters, op straten en pleinen werd genoten van cultuur en sport. Toen de stad langzaam geel kleurde. Toen een heuse klimtijdrit werd verreden in een parkeergarage. Aan de zomer, toen topsporters de stad aandeden. Toen velen genoten in de snikhitte. Tuinslang-douches en kinderbadjes uitkomst brachten. Een geweldig zangkoor de Singel bevolkte. En vele miljoenen mensen over de hele wereld meekeken.

 

Het voorjaar en de zomer van 2015, waarin het ploegenspel in de stad het ploegenspel in het peloton evenaarde. Want de vonken vlogen er óók vanaf door de verbindingen die toen zijn gelegd. Verbindingen in de stad, in de regio en ver daarbuiten. Verbindingen die ons sindsdien verder hebben gebracht met de profilering van onze gezonde, groene, slimme en gastvrije stad en regio.

 

Namens mijn echtgenote, de gemeenteraad, het college, de raadsgriffie en al onze medewerkers, wens ik u een gelukkig 2016.

(DUIC, de spreekbuis van B&W, 2 januari 2016)

https://www.duic.nl/algemeen/nieuwjaarsspeech-burgemeester-jan-van-zanen-utrecht-zijn-we-samen/

Hoewel spraakwater genoeg bleek het niet-toereikend om de Utrechters die het al heel lang slecht hebben het “Utrecht zijn we samen”-gevoel te geven. Maar de rechtsopvolger van de CPN-PSP-PPR-EVP alsook de SP staan klaar om dat te compenseren.

 

DOSSIER VOLKSVERTEGENWOORDIGING

 

S&S wordt gestoord

“Motie madness in Utrechtse gemeenteraad”

Motie madness. Zo noemt de fractie van Student & Starter het recordaantal van 75 moties en amendementen die de Utrechtse raadsleden hebben ingediend voor de Voorjaarsnota. Ook andere partijen vinden dat aantal wel een beetje teveel van het goede.

Donderdag was het slotdebat van de Voorjaarsnota en dat is het aangewezen tijstip om nog wat wijzigingen aan te brengen. In de Voorjaarsnota staat de begroting voor komend jaar en de fracties kunnen dan extra geld reserveren voor onderwerpen die voor hen van belang zijn.

Tenminste, als hun plan door een meerderheid van de raad wordt overgenomen. De politici hebben de afgelopen maand medestanders proberen te vinden voor hun plannen en tijdens het slotdebat blijkt of dat is gelukt.

Als het aan de VVD ligt, gaat de zee aan moties tot het verleden horen. De fractie wil voorkomen dat de Voorjaarsnota een ideeënbus wordt. Toch diende ook die partij enkele moties in. (RTV UTrecht, 30 juni 2016)

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1493182/motie-madness-in-utrechtse-gemeenteraad.html

Als de Voorjaarnota’s gegrond waren op deugdelijke probleemsignaleringen, probleembeschrijvingen, analyses en draagvlakpeilingen, dan was er misschien wat voor de klacht te voelen.

De raad heeft echter bijna alle middelen waarmee zij grip op het beleid kan hebben op verzoek van de opeenvolgende colleges afgestaan. Er rest dan niet veel meer dan moties en krachteloze raadsvragen. Natuurlijk kunnen de voorstellen van B&W ook verworpen worden. Voor dat laatste heeft men onvoldoende visie en lef.

In een aantal lokale partijen trekken hoge ambtenaren achter de schermen aan heel wat touwtjes. Als raadsleden voor de ambtenaren vervelend kan dat fnuikend zijn voor hun toekomst. Het draagt niet bij aan een goede inzet van middelen.

Zou de studentenpartij wel begrijpen wat er aan de hand is?

 

Raadsbrieven

1-7-2016           Werkklimaat Werk en Inkomen

30-6-2016         Benoeming leden Participatieraad

29-6-2016         Verwisseling gegevens bij uitgifte paspoort

28-6-2016         Reactie op het controlerapport externe accountant

28-6-2016         Toekomst Hardebollenstraat

http://ibabsonline.eu/Lijst.aspx?site=Utrecht&ListId=41b35454-6329-4f11-b803-d7e5a6141085&ReportId=

 

Commissiebrieven M&S

1-7-2016           Antidiscriminatie Agenda

29-6-2016         Beantwoording toezegging vervolg Speeltuinwerk

29-6-2016         Huuroverwegingen Vredenburg 40

28-6-2016         Uitstel uitvraag sociaal makelaarschap

28-6-2016         Waarborg Stichting Vlietkop-Nieuw Utrecht

28-6-2016         Maatschappelijk initiatief onder dak in buurtcentra van de toekomst

http://ibabsonline.eu/Lijst.aspx?site=Utrecht&ListId=acba3a09-61fc-49e9-b220-ddbc8a16f6cd&ReportId=

Commissiebrieven S&R

1-7-2016           Brief Toezeggingen Actieplan Studentenhuisvesting en aanpak huisjesmelkers

29-6-2016         Brief Huurteam Utrecht – Jaarrapportage 2015

29-6-2016         Huuroverwegingen Vredenburg 40

28-6-2016         Reactie motie 11/2016: Pilot ‘blauwe zone op de woonboulevard’

28-6-2016         Zelfgebouwde blauwe zones

28-6-2016         Startdocument Helling 3

http://ibabsonline.eu/Lijst.aspx?site=Utrecht&ListId=6ff806d4-66e9-45ea-95ac-9e23cdfe7c25&ReportId=